RSS

Tuesday, March 3, 2009

Biarkan mereka rasai pengalaman itu...

Hari Ahad lepas, sekitar jam 4 petang, hujan turun dengan lebatnya. Kebetulan petang tersebut kami sekeluarga tidak ke mana-mana. Sambil duduk-duduk di ruang tamu, mata saya melingas-lingas ke luar sliding door.

Tiba-tiba terlintas di fikiran saya, kalau masa saya kecil-kecil dahulu, waktu hujan begini memang saat yang saya tunggu. Lagi lebat hujan lagi saya suka. Lagi thrill! Masa untuk mandi. Ya, mandi hujan!!!

Biasanya dengan berseluar pendek, saya akan ke terjun ke halaman rumah. Sambil mandi hujan, sambil menyapu longkang. Atau berguling-guling dalam lopak air. Apa lagi, berkubanglah. Masa itu umur saya 7-8 tahun. Biasanya saya akan berkubang dengan kakak saya.

Arwah mak memang sporting. Kadang-kadang dia pun ikut sama. Waktu inilah dia akan membersihkan longkang di sekitar rumah atau menebas. Ada masa dalam hujan begini, kami akan mencabut ubi kayu untuk dibuat penganan. Ubi rebus cicah dengan kelapa yang digaul dengan gula. Minum dengan kopi panas. Uiks... kecur air liur!!

Emak tidak pernah melarang. Tak bimbang pun kena demam. Cuma kalau ada kilat atau petir, baru emak tegah. Kalau sekadar hujan sahaja, mandilah sampai kecut.

Dan kami pula tak pernah demam sebab mandi hujan. Mungkin udara waktu itu tidak tercemar. Maklumlah, kami tinggal di kawasan pedalaman.

Lalu hari Ahad itu, saya panggil anak saya Iman dan Effa. Saya suruh mereka mandi hujan. Saya ingin mereka rasa nikmatnya mandi air yang turun dari langit. Apa lagi, sukanya mereka berdua! Lihat saja aksi mereka!!!







Tak bimbangkah jika mereka demam?? Saya ingin sematkan pada mereka, sakit atau sihat, Allah yang tentukan. Mandi hujan itu penyebabnya sahaja. Andai Allah tidak izinkan, tak akan terjadi.

Alhamdulillah... mereka sihat. Sempat pula bertanya, boleh lagi tak nak mandi hujan???

14 comments:

ain said...

seronoknya!!!! akak pulak x berani nak biarkn dia org mandi hujan, takut dmm..almaklumlah toxid..hihi

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Hehe... mmgla, tp saya terbaca dalam satu blog. Klu tak silap blog ex lecturer saya.. kata dia sesekali biarkan anak main hujan, atau buat apa yang kita buat masa kecil heheh..
so nak try la..

Miss Jessy G said...

Eeee... lame x mandi hujan.. seronok tgk ifa ngan iman main hujan... mama pun same.. x kisah kiterg mandi hujan.. dia pun join skali bersihkn longkang.. sama mcm arwah mak... hehehe

NIk Fauziah Nik Hussin said...

A'ah la Ya kan.. thrill giler mandi ujan! Cuyah pn klu tak malu rasa nak join je anak2 berkubang hehe...
Mama tu bukan apa.. nak mandi nampak beno mcm budak, tu lar pasal buat2 cuci longkang... rumah cuyah tak de longkang. Kat luar pagar tu pun sket je.. tokleh nak beraksi heheh!

dhan said...

salam... beshnye kak nik.. teringat masa kecik2 dulu...
yg buat saya terliur tuh ubi rebus mkn ngan sambal sedapnye...
nyum nyum nyum...
skrg nih ujan tp cam xsejuk camdulu2 kan.. ujanpun still bahang...

♡ Eibu June's ♡ said...

salam nik..
firstly- thx 4 ur wish...
second- wow bestnya dapat mandi ujan,..sronok2 tp skang ujan ada guruhlah x brani nk bg ank2 mandi..
-pernah kat kg masa musim tengkujuh plak raya sume blk kat umah mak..cucu2 sume pakat mandi ujan..ibu pon join mmg best sgt...
tp x tau ah mmg ibu kalo mandi sure demam punye, dari kecik smpi ke besar nih(bkn dah besar pon tp da nk senja kot..hehehe)tetap gak demam...(T_T) antibodi x kuat kot..hahaha-hanya Allah yang tau!!!

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Dhan... mmg pun tak ubi rebus tu mmg nostalgia sungguh. Nak buat mcm tu skrg rasanya dah tak sesedap dulu..

Ibujunes,
Mmg sesetengah orang alah ngan hujan. Tapi ttp thrill kan?? Tapi anak-anak ni..lepas mandi hujan tu, suruh depa mandi lain dlm bilik air.. bilas buang air hujan tu..heheh

Anonymous said...

Salam Nik,
Seronok baca citer ini, teringat nostalgia mandi ujan masa kecik2 dulu. Sempat main police and thief lagi. Apa-apa pun, tujuan Nik mengajak anak2 mandi ujan memang baik agar peristiwa itu menjadi nostalgia mereka apabila bercerita kepada generasi mereka akan datang.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Salam kak zara..
Bagi thrill sket.. bak kata lecturer nik dulu.. klu tak buat, hilang satu nikmat hidup hehe

Pengasas said...

Salam Nik,
Amboii, seronok betul anak-anak tu mandi hujan. Yang penting ialah perasaan bebas mereka.
Saya dah ada 3 cucu, tapi belum boleh mandi hujan.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Hehe.. betol Dr.. biar mereka bebas macam kita kecil dulu

Anonymous said...

Eeeee....seronoknya dpt mandi hujan. Skrg dpt tgk aje. Kalau kat kg dolu2 terus ddk dlm lecak...hahaha

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Tular pasal.. jeles tgk anak main.. nak join skali malu la plak heheh!

Ain Mardhiah said...

best.. best.. hehe

saya tak pegi post office lagi akak.. petang ni baru nak check.. ^_^