RSS

Friday, March 11, 2011

44 tahun lepas...


Tarikh ini 44 tahun yg lepas, di hospital Alor Setar lahirlah sorang baby boy.. mak dia letak nama Mohamad Sukri bin Hj. Abdullah. Dan terus membesarlah dia...pegi sekolah dari darjah 1 sampailah form 5. Lepas form 5 terus merantau bawak diri cari rezeki, sambil sambung belajar.

Dan sewaktu umur masuk 27 tahun, dia pun ditemukan jodoh (dengan sayalah tu)..dan setahun setengah lepas kahwin dapat sorang anak....(kaklong ler tu).

Dia bukanlah lelaki yg sempurna, tetapi ketidak sempurnaan itulah yg menyempurnakan kekurangan diri saya. Dia bukanlah ayah yang terbaik tapi dia sentiasa berusaha menjadi seorang ayah yang terbaik untuk anak2nya.

Dia tegas dan suka kata tidak..tapi akan kalah juga dengan isteri dia sebab di hatinya sentiasa ada belas ehsan.

Dia seorang anak yang baik sebab dia sanggup menjaga arwah maknya yang uzur. Mandikan, cebokkan, cempung mak (rumah masa tu kat tingkat 4). Dia selalu kata biarlah dia jaga mak, isterinya cuma tolong masakkan bubur saja. Biar dia yang suapkan. Dan sepanjang menjaga arwah mak, memang dapat dilihat keberkatannya. Apa sahaja yang dibuatnya menjadi.

Dia juga seorang adik yg baik, sebab sanggup menjaga kakak yg kurang sempurna akalnya kerana baginya itu amanah buatnya.. Paling tidak dia hanya akan berkata, "takpelah, kita jaga ahli syurga.. mudah2an Allah pandang amalan kecik ni sebagai penyebab nak masuk syurga."

Memang tidak dinafikan perkahwinan bukan selalu dilimpahi dengan kemanisan dan keseronokan, ada ujian dan pahitnya. Tapi selalu sahaja kesabaran menjadi benteng dan sentiasa saling faham memahami. Alhamdulillah, tahun ini sudah masuk tahun ke-18 (kalendar Islam),semoga akan terus kekal hingga di'sana'.

Dan hari ini, buat Inche' HB tersayang..selamat menyambut ulang tahun kelahiran ke 44...(tau! mmg mana ada rasulullah sambut besday.. tp tak kira! nak ucap gak...hehehe). Dengan ucapan..Allah selamatkan kamu, Allah selamatkan kamu, Allah selamatkan Inche' hbku... Allah selamatkan kamu...

"Semoga kita sama-sama berubah ke arah kebaikan dan dalam peliharaan Allah selalu."

3 comments:

cik WaWa said...

huhuhuiii...paksu suda menuakan diri beliau!!..happy birthday paksu!!

anis said...

assalamualaikum nik.
sebak baca entri nik ni. moga diberkati n dirahmati Allah sentiasa...

nik fauziah said...

ifah... mmg dah tau tp perasan muda..hak3

anis...t.kasih..lama tak nampak anis, moga anis jgk dlm peliharaan Allah selalu.