RSS

Saturday, March 19, 2011

Selamat hari lahir Iman...


Hari ini, 11 tahun yg lepas tepat jam 5.32 pagi, lahir anak kedua saya Nuruliman Aufa. Mengandungkan Iman, saya mengalami alahan teruk. Tak lalu makan dan hanya boleh minum air bergas sahaja. Makanan yang tekak boleh terima waktu tu cuma pizza (tak hairanlah Iman sangat minat western food).

Melahirkan Iman juga menjadi pengalaman pertama saya bersalin tanpa kehadiran emak untuk menjadi peneman. Emak saya telah kembali ke rahmatullah hampir dua tahun sebelum kelahiran Iman.

Iman lahir dalam bulan Zulhijjah, iaitu tanggal 13 Zulhijjah. Masih dalam suasana hari raya haji. Waktu itu saya bertugas di Kelantan. Jam 11.30 malam tanda-tanda bersalin sudah ada, tapi saya masih sempat mengemas bilik untuk saya berpantang. Tepat jam 12 malam saya menelefon doktor di klinik memberitahu saya sudah sampai masa untuk bersalin. Jam 1.30 pagi doktor menelefon menyuruh segera ke klinik..

Sebaik sampai di klinik saya masih sempat berbual-bual dengan Doktor Raden Siti Nour Rochemah di klinik bersalin Annur di Kubang Kerian. Jam 4.30am baru lah terasa benar-benar sakit dan tepat jam 5.32, sebelum berkumandang azan Subuh lahirlah Iman.

Inilah pengalaman pertama saya berpantang tanpa dibantu emak. Memang terasa sedih tetapi saya tetap cekalkan hati, belajar menjaga diri sendiri. Segala ubat-ubat untuk bersalin saya cari dan sediakan sendiri. Untung juga kerana sewaktu kakak-kakak bersalin saya banyak membantu arwah mak menyediakan ubat-ubat dan makanan mereka. Jadi untuk diri sendiri mudah untuk saya buat.

Alhamdulillah, tanpa ditemani orang tua, saya tetap lalui tempoh berpantang sebagaimana sepatutnya. Dan setelah 11 tahun berlalu, kini anak kedua saya telah pun menjadi anak dara sunti.

Untuk Dikman..semoga kekal menjadi anak Umi yg manis dan solehah serta beriman..seperti maksud namamu.. Cahaya Keimanan Yang Setia.

2 comments:

Suhana Shahril said...

Nurul..nurul iman...nurul, nurul iman...kekeke...nasyid yg slalu dinyanyikan oleh anak2..selamat hari ulang tahun kelahiran,Iman.

kaknik said...

hehehe.. mmg bangga dia sbb ada lagu dia.. thanx ana