RSS

Friday, May 29, 2009

Media Ini Penyambung Ukhuwah

Diam tak diam, sudah lima bulan lebih saya berblog. Pada peringkat awal, saya kurang berminat untuk membuka blog sendiri kerana saya merasakan saya sudah mempunyai ‘media’ untuk berkongsi ilmu. Tambahan pula ‘mengerjakan’ majalah memerlukan komitmen yang bukan sedikit. Malah kalau hendak bercuti sekalipun, terpaksa mengambil kira jadual penerbitan majalah sehinggakan kami sering saling mengusik, majalah ini anak sulung kami!

Ramai yang bertanya mengapa saya tidak memiliki blog sendiri sedangkan saya masuk dalam kategori penulis...! Hmm selain sudah ada ‘media’ sendiri, satu perkara lagi ialah saya merasakan saya mungkin tak ada ‘modal’ untuk menulis blog! Heheh.

Walau bagaimanapun setelah mengikuti beberapa blog dan apabila ‘disuruh’ oleh penulis idola saya (Kak Yati Berahim), akhirnya lahirlah blog Kembara Seorang Penulis (nama yang diberikan oleh adik office-mate saya Dayah, yang juga mengajar saya membuat blog).

Alhamdulillah, sepanjang berblog, saya bukan sahaja berupaya menulis perkara-perkara yang agak personal, malah dapat juga menulis isu-isu serta mencurah pengalaman untuk dikongsi bersama pengunjung blog.

Di samping ‘memberi’, saya juga dapat menimba ilmu daripada rakan-rakan blogg yang lain, terutamanya rakan-rakan blogg masakan. Banyak resipi yang dikongsi mereka dan secara tak langsung bertambah jugalah ilmu masakan saya!

Selain itu saya kenalan juga semakin bertambah. Malah ada di antaranya pernah pula bersua muka. Terasa jalinan ukhuwah semakin erat.

Namun saya sebenarnya tidak menyangka, blog ini juga menjadi ruang menjejak kasih! Antaranya, menerusi blog ini saya terjumpa kembali dengan bekas pensyarah saya, Dr. Abdul Wahab Arbain yang pernah menjadi lecturer saya sewaktu di pra-diploma mass communications di ITM Melaka.

Selain itu, saya juga dikunjungi oleh sahabat sewaktu bersekolah di MGS, KL dan pernah seasrama dengannya. Siap lagi kalau bukan Mazwan Baba, yang kini rupa-rupanya berada di Negara Banjir Dulu Baru Hujan (Bahrain ahaks!).

Begitu juga secara tidak sengaja, berkenalan pula dengan sepupu ipar arwah abang ipar saya. Dalam satu entry, saya menceritakan perihal anak buah saya dan menyebut nama arwah abang ipar. Terkejut juga apabila disapa oleh beliau yang menanyakan tentang arwah.

Namun apa yang lebih mengharukan saya, menerusi blog ini juga saya ditakdirkan bertemu semula dengan saudara dari sebelah arwah ibu saya. Dia antara blogger yang rajin berkunjung ke blog saya dan saya juga sering berkunjung ke blognya. Memang mengejutkan kerana moyang kami adik beradik.

Semuanya bermula apabila saya menceritakan perihal masa kecil saya di sebuah pulau persendirian di Terengganu. Rupa-rupanya pulau yang sama pernah juga dikunjungi oleh beliau. Lebih mengejutkan beliau mengenali orang yang saya kenali dan boleh menyebutnya satu persatu sehinggalah dia menyebut nama ibu saudara, bapa saudara dan arwah ibu saya sendiri. Malah arwah moyangnya pernah tinggal di hadapan rumah di mana saya dilahirkan.

Menitis air mata saya sewaktu berchatting dengannya. Sedih mengenangkan betapa hubungan keluarga itu sudah jauh terpisah. Malah yang lebih mengharukan, saya telahpun bertemu dengannya sewaktu pesta buku tetapi waktu itu kami tidak tahu yang kami sebenarnya bersaudara! Cuma sewaktu dia memberitahu akan ke Kuala Lumpur dan berhajat berjumpa dengan saya sebagai rakan blognya, saya cuba sedaya upaya menghadirkan diri di pesta buku pada hari Sabtu walaupun biasanya Sabtu adalah hari saya khususkan untuk keluarga. Alhamdulillah dapat juga berjumpa.

Dan semalam, saya terasa begitu teruja kerana saya dapat bercakap dengan ibunya, yang dipanggil Maklong. Biarpun tidak dapat bertentang mata, sekadar mendengar suara mengembalikan nostalgia lama. Walaupun di minda saya tiada langsung bayangan wajah Maklong, sekurang-kurangnya saya masih dapat memanjangkan silaturrahim arwah ibu saya.


Kepada JUNAIDAH a.k.a IBUJUNES, alhamdulillah, Allah pertemukan juga kita akhirnya dalam satu hubungan yang cukup manis!

10 comments:

Leeza said...

Salam Nik....
saya gembira untuk kedua sahabat saya ini, awak dan June...dan saya bersyukur kerana saya antara yang terpilih untuh mendengar rasa hati yang sangat gembira daripada awak berdua....saya dapat rasakan...namun memang wajah awak berdua ada keirasannya. Dan saya rasa malu....kerana seperti putus asa untuk meneruskan blog saya.Namun jika ia dapat menyebarkan ilmu, tauladan dan idea...saya akan teruskan jua.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam za.
saya dan jun pn gembira sbb awak sudi menjadi pendengar setia kami heheh!
Jangan putus asa..yer, menulislah kerana ia terapi untuk minda kita

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

teruskan berblogging kak! caiyok2! :D

♡ Eibu June's ♡ said...

salam nik...
seudihnya baca n3 nie...
termengalir plak air mata ini (T_T)

Alhamdlillah...semoga hubungan kekeluargaan kita terjalin dengan erat lagi dan jika ada kelapangan sudi2kanlah menjenguk ke teratak keluarga kami...

Dan buat pengetahuan nik..dilabel 'sedekahkan al-fatihah dan keluargaku(n3 arwah tokki yg sakit dihospital)-Sulong bin Embong<--- merupakan anak tunggal 'tok mandak'....

salam sayang buat anak2 n keluarga...

ain said...

Alhamdulillah...menerusi blog, kita dpt byk kebaikan dan semoga hanya kebaikan yg kita perolehi.

psst..Insyaallah sabtu dpn, saya nak gi Read Malaysia kat the mines. akak gi tak??

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam nuar...
insya-Allah akan terus menulis, doakan akak tak putus idea..

June,
masa buat entry ni mmg mengalir air mata. dah tgk entry pasal tokki. Dpt jgk tgk rupanya. Semoga terus berhubung.

ain..
akak tk dpt pegi sbb ada pgrm kat s.alam. Klu ain ada kelapangan jemputlah ke stadium shah alam. akak buka gerai kat situ!

Dida... said...

Salam Kak Nik..

Sedih+gembira rasa baca entry Kak Nik kali ni... mungkin Kak Nik boleh anjurkan Family Gathering setelah berjumpa semula saudara mara yg jauh terpisah untuk merapatkan kembali silaturrahim di sebelah arwah bonda Kak Nik..

Itu pun jika Kak Nik mempunyai kelapangan.. ya, dgn berblog segalanya mungkin kerana maklumat umum ini akan dibaca oleh sesiapa yang terbaca entry Kak Nik... dan ini juga boleh jadi bahan dalam majalah Kak Nik itu..

sya said...

betul lah kak nik, blog ni boleh menjadi penyambung hubungan antara satu sama lain..

malah, blog saya juga menjadi tempat ibu bapa saya melepaskan rindu kepada cucu sulong mereka, iaitu anak saya... dan juga, tempat adik beradik saya berkongsi2 cerita...

ada kebaikannya blog ni kan? :)

Unknown said...

salam kaknik,

ALhamdulillah,.. tu lah blog ni boleh jadi pengerat silaturrahim... memang ade iras pun kaknik & ibu junes. :)
dapt juga kaknik merasa si puyu kering hasil tgn saya, dpt juga saya majalah free... kehkehkeh..
kaknik, teruskan menulis..

kaknik, ade hadiah istimewa utk kakHas
http://kakyong72.blogspot.com/2009/06/award-pengunjung-pengomel-terhebat-may.html#comments

aJa said...

Hmmm..

bagusnya...gembira ada...tersedih pun ada baca tulisan ini...

apapun kak nik,
dimana2 pun...kat mana2 pun...
kalau dah ada "jodoh"..tak kemana...hehehe