RSS

Friday, May 8, 2009

Buah Tangan Kak Yong

Baru-baru ini saya terbaca dalam blog Kak Yong, Catatan Ibu, mengenai aktiviti Kak Yong membuat ikan masin. Saya pun memesan ikan puyu kering dari Kak Yong. Tadaaa..., inilah yang buah tangan daripada Yong yang dihantar ke rumah oleh adik lelaki Yong malam Khamis lepas.



Selain ikan puyu kering, Yong hantar...jeruk pelam!!! muah3 sayang Yong. Sedap jeruk Yong buat!



Dan setelah dua hari.. akhirnya ikan puyu Yong tu jadilah masak asam pedas. Sedap! Ikan tu tak rasa hanyir pun. Anak-anak, especially, kaklong suka sangat.



Untuk Yong.. terima kasih banyak-banyak! Terasa menyusahkan Yong plak...sori ya Yong.

8 comments:

ain said...

alamak kak nikkkk..terliur le sy tengok jeruk pelam tu. meh bak sini sikit.hihi

P/S..SELAMAT HARI IBU UTK KAK NIK!!!

dhan said...

salam k.nik...
sedapnye.... teguk ayaq liur je saya nih...
jeruk pelam tuh waaa beshnya...

zara said...

Ikan puyu kering masak asam pedas... tak pernah buat lagi. Ini terasa nak cuba tapi kat mana ada jual ikan puyu kering ni ya? Pasa malam tempat akak tak pernah nampak pun.

mawar merah said...

nik, akak pun tak penah tau ikan puyu kering leh wat asam pedas...

My-Hasla said...

sedapnya jeruk pelam. Nasib baik tak mengidam! kalau tak memang dah suruh kakyong hantar jugak ke has! hehehe!

kakyong said...

salam kaknik,

selamat hari ibu... hohoo.. kakyong tayang kat sini.. malu nyer...

kaknik, ari tu ikan ruan kering pun ayahnde pengasas buat asam pedas.. kakyong tak penah lagi buat asam pedas puyu kering.. puyu tu tak hanyir sbb baru lagi.. & telah kurendam dlm air asam jawa semalaman...
maaf la yer, kalo ade yg ngidam puyu kering.. aktiviti tergendala bbrp minggu ni sbb suami dah lama tak g mancing.. cuaca panas ni, dia jadi malas..

kaknik, mangga pelam telur tu saya lupa nak snap foto selepas dah siap.. terus bg kat adik.. tu la yg tak tepek kat blog.. sbb takde foto hasil akhirnya, tapi nanti saya kidnap foto kaknik yer...

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam semua.
sebenarnya first time cuba masak asam pedas ikan kering. Dpt idea bila masuk blog ex-lecturer Dr. Abdul Wahab yang kakyong panggil ayahanda. Sedap!
Kepada semua, diucapkan selamat hari ibu, semoga kita semua dirahmati Allah

idasm said...

salam kak nik...
tima kasih byk2 dari ida dan sori2 byk2 jugak dr ida. terkilan pulak rasanya tak dpt jumpa akak semalam, tp harap akak tak serik, harap akak sudi berkunjung lagi lain kali...
terharu jugak bila dpt tau akak singgah ambil kad ida semalam... thanks kak...
ida tukar add blog....

http://hadiahdaripadahati-idasm.blogspot.com

SELAMAT HARI IBU buat kak nik