RSS

Friday, February 6, 2009

Coup de tat Alaf Baru?

Saya bukanlah penganalisis politik. Bukan juga penulis politik. Tetapi isu Perak ini benar-benar menarik minat saya untuk 'berceloteh'. Harap tiadalah yang merasakan blog saya blog politik (kwang3)!!!

Mengapa saya suka isu ini? Sebab ia besssss! (teringat iklan merdeka Yasmin Ahmad untuk PETRONAS). Bagi saya menarik kerana senarionya ibarat tayangan ulangan. Pernah berlaku di Tranungkite.. dan di Sabah. Cuma menariknya, ia berlaku di alaf baru. Oleh pemain-pemain baru tapi taktik lama!

Bermacam ulasan yang dapat kita dengar oleh mereka yang pakar dalam bidang Sains politik. Buka saja berita tv atau belek saja akhbar, pasti isu ini mengisi ruang. Cuma sebagai orang media, saya melihat dalam banyak kupasan media arus perdana, pembaca tidak didedah dengan berita penuh atau secara keseluruhan.. Saya ambil contoh, dalam sidang media yang dihadiri oleh YB Nizar, DSAI dan Haji Hadi, apa yang diwarwarkan ialah 'sembah derhaka' Nizar terhadap perintah Sultan. Sebaliknya apabila saya melihat sidang media penuh, ada explanation daripada Nizar dan mengapa 'sembah derhaka' itu dilafazkan. Bukan sembah derhaka sebenarnya, tetapi meminta Tuanku untuk mempertimbangkan semula keputusannya berdasarkan undang-undang tubuh negeri Perak!

Saya melihat media diperguna dengan sebegitu sekali demi untuk memenuhi cita-cita dan kehendak. Di manakah integriti media? Di mana agaknya nilai objektif dalam menyampaikan berita? Yang penting di manakah nilai diri wartawan?

Namun saya tidak terkejut perkara ini berlaku kerana dalam diri penulis tidak ada rasa bahawa setiap apa yang ditulis itu dicatat oleh PEMERHATI di bahu kiri dan kanan!

Saya tahu dan dapat merasakan PAS boleh menerima pukulan KO dengan OK. Kalah itu bukan perkara baru bagi mereka..lumrah yang biasa mereka hadapi. KO kali ini tetap OK kerana bak kata mereka... susun barisan untuk memperkemas Bulatan!

1 comments:

Gelombang Rakyat said...

Dear

Nik Fauziah Nik Hussin

From your heart you have written this post, and you have touched my heart.