RSS

Friday, February 13, 2009

Salam Kasih Buat Sahabat!

Januari lalu saya telah menerima ucap selamat sempena hari persahabatan sedunia. Sebenarnya saya ni kalau bab-bab sambutan ni agak kurenggg sket. Lemah ingatan... yang saya tahu birthday, merdeka day, hari wilayah... sebabnya cuti! Begitu juga hari kebesaran Islam, bila tengok kat kalendar tu ada tanda kuning (kalendar kuda tu!!) sah la cuti hehe...

Saya tahu hari ibu, hari bapa dan hari guru. Tapi tarikh hari ibu dan bapa, saya selalu lupa. Apatah lagi dengan hari persahabatan ini. Apapun saya terharu dengan ingatan seorang sahabat saya ini. Biarpun ucapan dikirim melalui sms, saya tetap berterima kasih padanya (Thanx Kak Zu).

Bercerita mengenai sahabat, saya sebenarnya beruntung kerana mempunyai ramai sahabat. Mereka adalah SAHABAT, bukan sekadar teman, rakan atau kawan. Mereka sanggup bersusah payah untuk saya dan mendengar luahan hati saya.

Saya masih ingat sewaktu di Dewan Muslimat Sdn. Bhd., syarikat yang menerbitkan Majalah Muslimah sebelum ini, saya dilingkungi oleh sahabat-sahabat yang cukup baik. Ukhuwah yang terjalin memang sangat erat kerana saya yakin ia berpaksikan lillahi ta'ala dan berada dalam jamaah Islam.

Masih terbayang di mata saya kesemua mereka; Kak Ana yang sering meminjamkan telinga dan kauselor kami, Suzi wartawan merangkap butik kami, Milah (banker saya hehehe). Suria yang sering membantu dengan artikel kalau kami tersangkut. Begitu juga Izan model dan jurutaip yang sering meringankan tugas kami, Ani,Ina, Najma, Za (peti duit kami hehe) dan Normi (kalau takde dia alamat banyak mesej tersangkut - telefonis la katakan..) Juga Zam dan Aris. Kak Ton yang sentiasa memastikan pejabat bersih. Biarpun kita tidak lagi sebumbung, tapi ukhuwah yang terjalin kekal hingga ke hari ini (bila kita nak reunion kat tepi Tasik Titiwangsa lagi ek? Milah...camner organizer nih?)

Berada di tempat kerja baru, saya masih lagi dikelilingi sahabat yang berhati luhur! Biarpun pendapatan saya biasa-biasa saja... tapi saya yakin inilah rezeki dan nikmat Allah untuk saya. Bukankan dikelilingi sahabat yang baik itu satu nikmat?

Mereka bertiga ini 'anak-anak buah' saya yang sangat baik...


Qema: Dialah yang selalu menjadi peneman saya kalau suami outstation. Dialah yang menggantikan tugas suami saya menghantar anak-anak ke sekolah kerana saya tak boleh drive (huhuhu).


Ria: Dia selalu meringankan tugas saya di pejabat. Bekas wartawan Muslimah yang berkelulusan dalam bidang teknologi makanan. Sekarang dia sudah kembali ke bidangnya, kembali bekerja di makmal yang membosankan, itu kata dia.. hehehe. Dialah yang selalu menjadi pendengar dan mentranskrip temubual yang telah dibuat. Saya memang kurang gemar untuk mendengar semula mp3 yang merekodkan perbualan interview.

Bie: Ceria orangnya, ketawanya saja sudah cukup untuk menakutkan pencuri di waktu malam.. (jangan marah Bie). Dia menjadi kesayangan anak saya Efa..kalau Bie ada di rumah, Efa mesti berkepit dengan kak Bi nya.. Kak Bi suapkan makan, bergolek atas riba kak Bie. Pendek kata Kak Bie kena buli dengan Efa. Tapi selalu menjadi sparing partner Iman untuk bergaduh! Heheh
(Yang ceria dengan tangan ala-ala pistol - itulah Bie)


Mira: Orangnya lemah lembut, walau jarang berjumpa dengan dia tapi kemesraan tetap terasa bila kami semua berkumpul. Suka sangat kalau dapat berkumpul di rumah saya.

Huda: Orangnya pendiam tapi murah dengan senyuman. Dia guru matematik anak sulung saya. Kalau ada homework yang tidak boleh diselesaikan, Kak Hudalah tempat dia merujuk. Kebetulan mereka berdua berkongsi nama!
(Huda yang bertudung hijau, sebelahnya kembar tak seirasnya Waheeda hehe)

Dan saya sendiri, di usia sebegini saya berharap dapat menjadi tempat mereka bersandar! Sebagaimana Kak Ana menjadi pendengar setia saya.. saya juga berharap mereka puas dapat 'meminjam' telinga saya. Sebagaimana mereka rindukan masakan ibu mereka, saya berharap dapat meminjamkan air tangan saya untuk mereka nikmati..

Biarpun mereka kini tidak lagi berada di dekat saya, tapi mereka tetap di hati saya!

(Untuk Zam, Mel dan Anim.. kalian tetap dalam ingatan! Buat Diana, pertemuan semula setelah hampir 27 tahun terpisah benar-benar membangkitkan nostalgia sewaktu kita masih bergelar kanak-kanak. Rindunya saya saat itu! Pada CheYah, Kakma dan Mamisuri...sayang selalu)

3 comments:

mmoga said...

wow gold
buy wow gold
wow levelservice
wow account
wow gold
buy wow gold
wow levelservice
wow account
wow gold
buy wow gold
wow levelservice
wow account

Amirah Fauzi said...

adakah mira itu adalah diriku???wlaupn itu bkn diriku,ku anggap itu adalah diri ku jgk..x kire...
walaupun jarang jmpe..k.nik sntiasa d ingati...huahuahua...windu la kt k.nik n d gang..k.nik,nnti blnje nasi lmak 80sen tau..^_^..

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Ala mira sayang.. takde gambar mirala heheh. Mira lagi special..!

Bila nak makan? Jom.. dia asyik sibuk jer!