RSS

Tuesday, February 10, 2009

Berkelah di Ulu Yam..

Setelah beberapa kali berjanji untuk membawa anak-anak berkelah, akhirnya hari Ahad lepas terlaksana jugak hasrat tersebut.

Itu pun beberapa kali si Iman bising. Katanya abah asyik tak tepati janji. Janji bawa berkelah tapi selalu tak jadi. Kanak-kanak memang pantang berjanji... mesti akan dituntutnya. Tapi ia sebenarnya mengajar orang dewasa agar jangan ambil mudah bila berjanji dan jangan mudah melafaz janji kalau tidak yakin dapat menunaikannya.

Pagi Ahad, jam 11.30 pagi, kami sekeluarga bertolak ke Ulu Yam. Perjalanan lebih kurang 20 minit. Disebabkan tidak merancang awal, bekal yang dibawa cuma sebotol air mineral, sebotol air anggur dan sebungkus biskut. Suami saya kata tak payah masak apa-apa kali ini. Nanti beli sahaja di sana. Mesti ada yang berjualan.

Tepat sebagaimana yang dijangka, terdapat tempat makan dan gerai-gerai menjual pelampung dan tikar. Malah pakaian juga ada dijual di situ.

Untuk masuk ke kawasan perkelahan, bayaran dikenakan; RM1.00 untuk orang dewasa dan RM0.50 untuk kanak-kanak. Orang sudah ramai memenuhi kawasan perkelahan. Biasalah, hari cuti pasti wargakota ingin keluar mencari ketenangan dan bersantai bersama keluarga.


Anak-anak bukan main seronok. Sampai sahaja mereka terus mahu masuk ke air. Masing-masing sudah bersedia dari rumah dengan pakaian untuk terjun ke sungai. Yang kelakarnya, bukan anak sahaja yang exited, abahnya pun sama naik dengan anak-anak! Maklang jugak tidak ketinggalan. Bahkan dari rumah lagi dia sibuk menyiapkan pakaiannya untuk mandi.


Cuma saya dan Kaklong sahaja bertindak menjadi pemerhati. Kaklong sesekai turun juga ke air.

Saya tidak melepaskan peluang.. jadi jurugambarlah! Gambar-gambar ini sayalah yang mengerjakannya...bersama Kaklong.



Saya sempat berbual dengan keluarga Aidah (dari Jalan Ipoh, KL)yang turut mengambil kesempatan berkelah di hujung minggu. Aidah datang bersama suami dan tiga orang anaknya.. Along, angah dan Nurul Syuhada. Aidah sebenarnya hanya menunggu hari untuk melahirkan anak yang keempat. Katanya biar mudah dia bersalin!

Setelah puas berendam, masing-masing mula kelaparan. Saya ke gerai makan. Nasi goreng kampung, mee goreng dan mee hoon menjadi pilihan. Dua biji burger dan buah-buahan turut dibeli. Kesemuanya RM27.00. Hmm!... kiranya oklah untuk makan enam orang. Tidak terlalu mahal.

Setelah turun berendam untuk sesi kedua, jam 2.45 petang kami pun balik. Dalam perjalanan masih sempat merancang... lain kali kalau datang lagi ke situ, kami nak buat barbeku!

Hmmm... bila kala la pulak nak pegi lagi ke situ??? Wallahu a'lam!

2 comments:

dhan said...

gebunye k.nik.. si adah tuhh.. geram tgk...

NIk Fauziah Nik Hussin said...

hehe.. a'ah Han. Tu yang akak snap gambar dia!!