RSS

Wednesday, December 2, 2009

Penyejuk Mata Penambat Hati.

Anak merupakan anugerah Allah yang tiada nilainya. Anak juga menjadi pengikat kasih sayang antara pasangan suami isteri. Ketiadaan cahaya mata boleh menyebabkan institusi rumah tangga runtuh atau sering dijadikan alasan untuk suami berpoligami. Tak mengapalah, sebab itulah antara hikmah dibolehkan poligami, iaitu untuk kelangsungan zuriat atau waris.

Selain dianggap rezeki dan kurniaan Allah, anak juga merupakan ujian Allah untuk hamba-Nya. Anak yang soleh dan solehah menjadi qurratu aini atau penyejuk mata. Sebaliknya anak toleh pula menjadi onak dalam kehidupan suami isteri.

Firman Allah dalam surah al-Anfal ayat 28 yang bermaksud, “..dan ketahuilah harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala yang besar.”

Ramai di kalangan pasangan suami isteri yang diuji Allah tidak dikurniakan cahaya mata. Memang perit untuk dilalui namun Allah jua yang mengetahui kebaikan di sebalik setiap ujian yang diberikan-Nya.

Teringat saya kepada seorang sahabat yang dipilih oleh Allah untuk melalui ujian tersebut. Lebih 7 tahun berkahwin, dia tidak dikurniakan cahaya mata. Pernah sekali dia hamil tapi mengalami keguguran. Sejak itu dia tidak pernah lagi hamil. Alhamdulillah, suami boleh menerima keadaan dirinya. Namun dia sering dihantui rasa bersalah kerana tidak dapat menghadiahkan zuriat untuk suaminya, biarpun tahu semua itu ujian Allah.

Dia menyuruh suaminya berkahwin lain dan melepaskan dirinya. Alasannya, tidak mahu bermadu kerana nanti tidak mahu suaminya itu berasa serba salah kerana terpaksa membahagikan masa antara dia dan isteri baru serta anak-anak. Dan dia juga tidak mahu dirinya berasa kekurangan kerana tidak berupaya melahirkan anak.

Sudah lama saya terpisah dengan sahabat tersebut sehingga saya terjumpanya kembali pada tahun 2007 yang lalu. Tapi sebelum itu saya pernah terserempak sekali dengan suaminya pada tahun 2005 di klinik kesihatan ibu dan kanak-kanak. Waktu itu suaminya sedang mendukung seorang bayi bersama seorang wanita lain!

Saya diberitahu oleh sahabat saya tadi, dia telah bercerai dengan suaminya dan suaminya telah pun berkahwin lain. Penceraian tersebut dipersetujui bersama dan mereka masih bersahabat. Namun yang agak mengharukan, saya mendapat tahu, isteri baru suaminya pernah meminta agar mereka bermadu. Malah dia rela diceraikan oleh suami dan menyerahkan anak yang dilahirkannya kepada sahabat saya itu.

Namun sahabat saya ini memang sudah nekad dan mengotakan kata-katanya iaitu atas dasar sayang kepada suami dia rela suaminya menceraikan dirinya untuk membina kehidupan bersama isteri baru dan zuriatnya. Memang tak terkata saya dibuatnya.

Saya memang mengenali sahabat saya ini sebagai seorang isteri yang cukup mithali. Setiap kali sebelum keluar bekerja, dia akan memasak terlebih dahulu supaya suaminya dapat makan tengahari di rumah. Malah dia sanggup mengikut suaminya berhijrah ke kampung halaman dan tinggal bersama mertua apabila suaminya mendapat kerja di negeri kelahirannya. Mungkin sudah tersurat jodoh mereka setakat itu.

Alhamdulillah, tidak lama selepas pertemuan dengannya, saya telah menerima undangan ke majlis walimahnya. Dia sudah bertemu jodoh baru. Malah menurut cerita seorang sahabat yang sempat berkunjung ke kendurinya, (saya tidak dapat ikut serta kerana kebetulan pada hari kenduri tersebut ayah saya masuk hospital akibat serangan jantung), bekas suaminya telah datang meraikan perkahwinannya. Menurut sahabat saya itu, rasa sedih pula mendengar perbualan telefon mereka berdua, kerana dia masih memanggil ‘abang’ pada bekas suaminya dan menunggu kedatangannya di hari perkahwinannya. Iyelah.. penceraian secara baik dan tidak dibayangi perasaan marah, dendam atau kecil hati, sungguh mengharukan!

Kami sahabat-sahabatnya sentiasa mendoakan kebahagiaan mereka berdua, baik untuk sahabat saya ini dan juga bekas suaminya. Khabar terbaru yang saya dengar, suaminya telah dikurniakan tiga orang cahaya mata.

Akhir kalam, saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya perolehi daripada sahabat saya Che Milah sebagai ikhtiar untuk mendapat zuriat. Caranya, isteri berpuasa sunat 7 hari berturut-turut, manakala suami pula 3 hari berturut-turut. Sewaktu berbuka puasa, berzikir “Ya Musawwir” (Wahai yang Menjadikan) sebanyak 21 kali.

Selain itu banyakkan juga beristighfar memohon ampun. Bukan sekadar lafaz astaghfirullahal azim, tetapi menginsafi kesilapan diri dan memohon ampun dengan sebenar-benarnya. Insya-Allah, ia sebagai ikhtiar untuk menyelesaikan segala kemelut permasalahan, sebagaimana hadis Nabi s.a.w , “Sesiapa yang selalu beristighfar, nescaya Allah akan menjadikan baginya kemudahan bagi setiap kesempitan, kesenangan bagi setiap kesedihan dan memberinya rezeki tanpa diduga olehnya.” (hadis riwayat Abu Daud)

Iringi juga dengan doa Nabi Zakaria sebagaimana dalam surah Ali ‘Imran ayat: 38 yang bermaksud, “Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (dan mengabulkan) doa permohonan.”

Semoga kita dikurniakan zuriat yang soleh/solehah sebagai pewaris dan menjadi saham di ‘sana’ nanti! Insya-Allah.
Allhu a’lam

10 comments:

ASYIQ said...

Salam ziarah...

Bagus blog ni. Agaknya kita ni sezaman kut lahirnya ke dunia....hihi.

Salam kenal.
Jemput dtg ke blog sy.

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam kenal untuk Asiq jgk..
harus sezaman agaknya hehehe!

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kak..
Eh,
Kak AsyiQ pun ada.
Sila.. Sila berkenalan. Blog Kak Asyiq pun best. Banyak cerita teladan. Hehe..

*Bahagianya suami ditemukan dengan 2 wanita yang tinggi martabatnya..

hans said...

hahah
akak asyiq baru jumpa blog nih
bagus2

haih,sedih plak gua baca citer ni kak nih...
isteri dia memang baik
syurga bagi wanita itu
amin

kaknik said...

salam lol n hans..
amboi2 korang 'kenal' ngan kak asyiq ek hehehe..

Yelah lol..beruntung suami tu.
Hans..mmg dua2 wanita yang baik..dan mereka skrg pun sama2 dah bahagia, insyaAllah.

NORHAYATI BERAHIM said...

anehnya manusia, bercerai kerana tidak ada anak, tetapi berkahwin lain pula nik? kalau dia reda suaminya berkahwin lain kerana tidak ada anak..tidak perlula minta cerai..tapi semua tidak mustahil dalam dunia..

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam kak yati..
itu lah kak, mcm2 kerenah manusia..tp yg penting janji bahagia!

hans said...

hahah
kenal2 dkt blog nih jer lah
tu pun sebab jumpa dkt blog si pearls
huhu
owh,alhamdulillah masing2 bahagia

Hamizah said...

bestnya entry terbaru ni..macam2 cerita manusia ada kat dunia ni..

sya said...

hmm..
sedihnya baca cerita ni...
tak sangka ada wanita2 yang sebaik ini....

hmm, kalaulah suaminya boleh bersabar....
tapi, ye lah.. dah tak ada jodoh kan..