RSS

Monday, August 17, 2009

Bersediakah kita...?

Malam tadi anak saya si Effa menangis sakit gigi. Berbanding dengan kakak-kakaknya, memang gigi Effa agak kurang sihat. Mungkin juga sewaktu mengandungkan dia saya mengalami alahan yang teruk dan tidak mendapat kalsium yang sempurna. Seawal usia setahun setengah, gigi Effa sudah menunjukkan tanda-tanda kerosakan, biarpun diberus setiap hari. Ditambah pula dengan kesukaannya memakan gula-gula, banyak giginya yang berlubang,

Memang sakit gigi merupakan satu kesakitan yang serius. Kata orang, antara tiga kesakitan yang paling sakit, iaitu sakit sakaratul maut, sakit bersalin dan sakit gigi!

Sambil berbaring dan mengusap pipinya, saya membacakan doa penahan sakit yang diajar oleh arwah ibu mentua saya. Belakang Effa saya usap dan tepuk perlahan-lahan. Dalam merengek-rengek sakit, akhirnya terlena juga. Tapi sekejap-sekejap terjaga. Lalu saya dodoikannya dengan zikir munajat dan lagu nasyid.

Namun tanpa saya sedar, air mata saya mengalir sewaktu menyanyikan lagu nasyid bertajuk Nun Di Sana (kalau tak silap saya..) Kenapa? Kerana senikata lagu itu cukup menyentuh hati dan pernah dinyanyikan oleh arwah Ustaz Asri Ibrahim. Lagu ini dinyanyikan beliau sewaktu bersama kumpulan Nada Murni.. (lebih kurang liriknya)

Nun di sana cita-cita kita
Ya akhirat namanya
Di dunia ini bukan tempat tinggal
Di sini hanya sebentar tidak kekal

Betulkan niat dari sekarang
Tukar sikap kita yang merugikan
Quran dan sunnah jadikan panduan
Agar besok kita tidak kesesalan

Biar susah sedikit kerana Tuhan
Untuk menghindar kesusahan yang besar
Yang tidak sanggup ditanggung badan
Ambillah iktibar kalau mahu sedar.

Di sana tiada kawan yang membela
Amal ibadah itulah pembela kita
Ayuh bersegeralah membuat kebajikan
Usah dilalaikan oleh nafsu dan syaitan

Pangkat dan harta tidak akan kekal
Bahkan apa yang ada akan ditinggal
Hidup di dunia hanya sementara
Buatlah bekalan untuk ke sana.

Ayuh bersegeralah menuju Allah
Taatilah Ia minta ampun pada-Nya
Mati bila-bila masa boleh tiba
Jangan sampai kita tidak bersedia.

Merenung senikata nasyid tersebut, terasa betapa kerdilnya diri. Benarlah sebagaimana sabda Nabi s.a.w, cukuplah mati itu sebagai nasihat. Bersediakah kita untuk dipanggil balik bila-bila masa…? Iya, kerana mati bila-bila masa boleh tiba, bimbang kita tidak bersedia! Betapa lirik lagu ini menyentuh hati yang sering dilalaikan oleh nafsu dan syaitan! Semoga kita beroleh redha dan ampun Allah.

Allahumma innaka a’fuwwun, tuhibbul a’fwa fa’ fua’nna – wahai Tuhan yang maha pengampun, suka memberi keampunan, ampunkanlah aku

17 comments:

ain said...

dah bersediakah saya..???jwpannya sungguh terang dan nyata...BELUM!!!

semoga Allah memberikan saya kemudahan serta lebih petunjuk utk memperbaiki, menambahnilai dan melipatgandakan amal ibadah saya!!!

Nik Fauziah Nik Hussin said...

ain..
inilah bezanya kita dengan para sahabat...jauh panggang dari api kan?? entah bila kita bersedia kan??? moga ada ampunan dari-Nya

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

takot lah kak sebut ttg mati ni...entah apa untung nasib di akhirat sana...sedey =(

moga anak akak semboh dari sakit gigi...lepas memberus, suwoh dia kumur2 ngan listerine =)

Nik Fauziah Nik Hussin said...

nuar..
kita ni sebenarnya hari2 mati..bila kita tdo..nyawa kita 'dipegang' Allah. Bayangkan ruh tu tak kembali.
Takut sebut mati..tak bermakna kita tak matikan..?? Tp kita manusia ni sering lalai..hmm termasuk akak jgk dik!

mawar merah said...

Nik...mmg sedih dengan pemergian Ustaz Asri. Pasal sakit gigi on and of 2, cuba pakai ubat gigi bergaram, sebab thru experience customer akak byk bagi feedback positif. Ada 2 brand kat market Hydensalt n dari Halagel (plus garam bukit)...Insyallah, tapi masin ler sikit.

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam kak mawar..
terima kasih bagi tips tu..insya-Allah boleh cuba lepas nih.

Itulah kak..mcm kami ni pernah jmpa ustaz terasa sgtlah... semoga segala usaha yang dilakukan arwah 'dipandang' oleh Allah SWT.

aJa said...

Kak...

Lom wat persediaan apa-apa pun...camna ni ek?

arghh...takutnya...mahu dan tahu tapi...???

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam aJa,
itular... bila duk merenung senikata lagu tu, buatkan air mata bergenang. Kalaula ditarik skrg..apa jawapan kita dpn Allah..kalaulah, kalaulah... meremang bulu roma

sya said...

ya Allah kak...
dah lamanya saya tak melagukan nasyid ni... sambil baca balik bait2 lirik tu, teringat zaman sekolah dulu... memang terkenang lah..

dan, liriknya betul2 menusuk...

'masa' kita bila2 je kan?

Dida... said...

Salam Kak Nik..

Sejujurnya.. saya mmg belum bersedia.. byk lagi yg perlu saya perbaiki dlm beramal... setiap hari mohon doa pada Allah agar diampunkan dosa2... moga jika ditakdirkan pergi satu hari nanti, mati kita dalam keadaan yg diredhaiNya... hari ni dan semalam saja 2 org saudara saya pergi meninggalkan kami.... total 6 org semuanya dlm masa 7 bulan....

Bila ingat kematian.. hati menjadi insaf dan selalu ingin berusaha utk beramal.. moga Allah kuatkan iman dan semangat kita semua utk beribadah padaNya... Amin..

Harap anak akak cepat sembuh ya.. sian.. kecik2 lagi dh sakit gg...

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kak..
LoL juga pena sakit gigi..

sampai nak menangis nangis..
tapi sedih coz LoL hanya menangis sendiri tanpa sesiapa coz now LoL jauh dr family....

menangis jer jawabnya.... :(

nak dengar kak nyanyi?

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam sya
mmg masa kita bila2 saja boleh tiba..

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam dida..
Sesungguhnya mati itu peringatan bagi yang hidup. Semoga kita tidak dilalaikan oleh kesenangan dan nikmat dunia.

Nik Fauziah Nik Hussin said...

hi Lol..
mmg sakit gigi nih sakit sungguh..dan boleh mengalir air mata..
alar..suara akak tak best pun..tp klu nak didodoikan marilah heheh!

LotsOfLove-Pearls said...
This comment has been removed by the author.
LotsOfLove-Pearls said...

nak didodoikan..?

wah best nie..?

hehe..

b4 kak dodoikan LoL, LoL pasti dh tertidur coz tak cukup tdo nie.
hehe...

now pun LoL sedikit ngntuk.

hehe...

nway, kak take care ok..

jgn tensen2..

nnt tak chanteQ :)

-sengih2-

hehehe..

kakyong said...

kaknik,
kakyong jenuh dok pk apakah nama kump nasyid ust asri tu.. terima kasih sbb jumpa jawapan di blog kaknik..

selamat menyambut ramadhan almubarak kaknik.. semoga saya dpt menempuh ramadhan kali ni dgn lebih baik... sejak ade anak2 ni, byk yg saya tertinggal.. buat ala2 touch n go.. bila direnung kembali, terasa spt sengaja mengkalutkan diri sendiri.. kalut tak bertempat... hmmm..