RSS

Friday, January 30, 2009

Jentik Minda

Dunia kembali dilanda masalah ekonomi!
Khamis (29 Jan) mencatatkan Indeks Nikkei jatuh sebanyak 287.08 atau 3.5% ke paras 7,964.16, kejatuhan yang disifatkan sebagai satu rekod sehingga mengakibatkan peningkatan kadar pengangguran.
Indeks Dow Jones turut goyah, dengan indeks industri susut 2.7% kepada 8149.01 manakala Indeks komposit Nasdaq merudum 3.24% kepada 1,507.84
Indeks Hang Seng (Hong Kong) dan Kospi (Korea selatan) masing-masing jatuh sebanyak 0.5%. KLSE dan STE turut mengalami ketidaktentuan.
Ekonomi US dilaporkan mengalami penyusutan yang membimbangkan. Penyusutan sebanyak 5.4% pada Oktober-Disember lalu hampir setanding dengan kemelesetan yang dialami pada suku pertama 1982, yang menyaksikan negara Uncle Sam mengalami kemelesetan yang teruk
Ramai pakar ekonomi US menyifatkan keadaan sekarang umpama 'bermandi darah' dan bersedia untuk menghadapi "cold blast" akibat kesan kejatuhan ekonomi yang serius ini.
Situasi yang dihadapi kini sedikit sebanyak mengusik minda kita bahawa apakah kini tiba masanya ekonomi Islam kembali menguasai dunia? Kejatuhan ekonomi US tidak menampakkan tanda-tanda untuk pulih dalam waktu terdekat. Bahkan sebahagian penganalisis berpendapat, tidak mungkin akan pulih. Peristiwa Great Depression 1930 berlaku akibat perang; keadaan yang sama turut berlaku apabila kemelesatan yang dialami kini juga berpunca dari dua buah peperangan besar US - berperang dengan Afghanistan dan Iraq.
Apakah sudah tiba masanya akan turun Mujaddid kurun ke-21 yang bakal mengubah senario dunia? Ekonomi ciptaan Yahudi kini mengalami kejatuhan, di awal kurun kita sudah menghadapi gerhana matahari dan minggu lalu banyak emel yang diterima mengatakan pakar kajibumi Rusia mendengar cakaran dari perut bumi yang kemudiannya disifatkan ulama kemungkinan Yakjuj Makjuj sedang mencari jalan untuk keluar! Benar atau tidak, wallahu a'lam.
Namun yang pasti perkara tersebut telahpun diberitahu oleh Allah dan Rasul-Nya. Tidak perlu kita curiga kerana kita tahu di mana pengakhiran hidup kita serta kesudahan bagi alam ini...
Usah putus asa, kita masih lagi punya masa untuk berubah. Bahkan pesan Nabi s.a.w, andai kamu melihat kiamat di hadapanmu sedang di tanganmu ada benih tumbuhan, maka lakukan tugasmu untuk menanam benih tersebut tanpa perasaan putus asa.
Wallahu a'lam

2 comments:

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

Nik salam
Sistem kapitalis yang berasaskan keuntungan paling maksima sekarang sudah roboh. Negara yang memakmurkan sistem ini sudah hampir mati menggelupur. Selama ini, keuntungan diatas angin yang dicipta oleh pakar kapitalis ini tidak pernah dikongsi bersama rakyat..memang patut ianya runtuh dan orang2 jahat yang berada dibelakangnya seharusnya dihukum..bukannya dibantu.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Moga-moga kita sempat dan dapat melihat kebangkitan sistem ekonomi Islam dan dapat menikmati indahnya Islam