RSS

Thursday, January 29, 2009

Hobi

Bercerita mengenai hobi, saya sebenarnya sangat suka memelihara ikan. Dalam keluarga kami, bukan saya seorang sahaja yang meminati hobi tersebut malah kakak-kakak dan abang saya juga mempunyai hobi yang serupa.

Mungkin disebabkan kami berketurunan nelayan. Arwah moyang dan datuk saya sebelah ibu merupakan nelayan. Ayah saya juga, di waktu awal perkahwinan dengan arwah mak pernah mengikut arwah datuk ke laut. Tapi ayah saya tak tahan daulat (hehehe, mabuk laut), jadi terpaksala tukar profesyen. Jadilah dia seorang foreman di kilang sawit Felda.

Apa yang menarik, ayah pernah bercerita sewaktu mengikut aki (panggil kepada datuk saya) ke laut, dia telah bertemu dengan apa yang diceritakan dalam al-Quran. Bagaimana laut boleh terbahagi dua (sebenarnya di muara sungai). Sebelah airnya masin, manakala sebelah lagi airnya tawar. Kata ayah memang macam ada dinding yang membahagikan. Itulah kuasa Allah yang Maha Bijaksana.

Berbalik kepada hobi saya, ramai juga yang bertanya tak susah ke bela ikan? Macam mana kalau nak tinggal berjalan? Ada sorang kawan bagitau, habis ikannya mati sewaktu dia bercuti balik kampung.

Sebenarnya bela ikan lebih senang berbanding binatang lain. Cuma kena tahu 'tricknya' saja. Jangan terlampau lebih makan. Pastikan makanan yang diberi, boleh dihabiskan one shot je. Kemudian gantikan air seminggu atau dua minggu sekali. Bergantung kepada keadaan air. Kalau nak tahan lama, gunakan karbon yang diletak dalam penapis, (ala macam arang tapi dia bungkus cantik-cantik dalam uncang). Harganya yang kecik dalam 6-8 ringgit, bergantung kedai manalah.

Kalau nak tinggal balik kampung, belilah palet ikan yang keras. Ada dijual di kedai ikan peliharaan. Kalau ikan banyak belilah 2 3 ketul.. ala man-man lah! Ikan biasanya tak mati kalau tak makan, tapi mati kalau terlebih makan! Tapi yang penting jangan sampai kita menyiksa binatang. Berdosa!



(Ini ikan mas saya. Manja...terlebih makan matilah dia)

Seperkara lagi, ikan pun macam orang jugak. Boleh kena penyakit. Ikan kap saya contohnya, daripada 15 ekor tinggal 9 ekor sahaja (sedey,sedey). Kesnya, saya tak perasan dan tak tahu ikan saya sakit! Cuma tengok di bawah sisiknya ada tanda merah, macam kepam darah. Ikan saya tak mahu makan dan akhirnya...qalu innalillah...


(Ini kolam ikan kap saya, daripada 15 ekor dah tinggal 9 ekor! Huhuhu.)

Setelah bertanya kawan dan owner kedai ikan, rupanya ikan saya kena sakit... ada kata fingersla.. tah apa-apa lagi lar.. Cara mengubatinya? Kenala beli satu ubat, warna hijau... isk! Lupa pula apa nama dia.. BOS kalau tak silap. Bubuh dalam akuarium atau kolam masa ganti air ikan, campur juga dengan garam khas anti bakteria.. (ada bakteria atau asid sebab kena hujan rupanya).

Begitulah sedikit ilmu yang boleh dikongsi bersama. Apapun pesan saya sekali lagi, jangan menyiksa binatang. Allah marah!.


(Ini anak saya Efa. Masih sempat lagi bergaya walaupun tengah merajuk)

1 comments:

USTAZAH-ENGINEER said...

salam..kaknik,

mak saya pun suka bela ikan..

tapi saya dah terpecahkan akuariumnya sewaktu renovate rumah dulu..

kak nik, kat mana nk dptkan akuarium yg cantik2, kecil sedikit tapi murah kat area gombak ni?

huhuhu...