RSS

Wednesday, January 7, 2009

Tepu, tepu, tepu...

Deadline... uiks! Sepatutnya minggu ini minggu deadline.. tapi tak tahulah mengapa saya betul-betul berasa tepu. Ada lagi dua temubual yang perlu ditranskrip... temubual dengan Waheeda untuk mengisi ruangan Citra Wajah dan temubual dengan Kak Mar untuk ruangan Meniti Hidup.
Sememangnya setiap kali temubual diadakan, kita akan berasa seronok jika responden dapat mengulas panjang lebar isu atau persoalan yang diutarakan...(mengapa yer kita guna perkataan utara.. tak selatan ke, timur ke, heheh).
Tapi yang lecehnya, apabila proses transkrip. Berasap telinga mendengar semula perbualan yang dirakamkan... Bayangkan kalau 2 jam interview dibuat, bermakna kena dengar semula selama 2 jam (dah jadi 4 jam tuh). Kalau dengar tak habis rasa sayang pulak.
Lalu apa yang boleh dibuat... bak kata kawan saya, "ambik je mana yang penting." Adus!! Sebenarnya saya ketiadaan mood dan berada pada tahap tepu yang melampau.
Agaknya usia yang sudah mencecah ke angka 40 ini menuntut diri saya untuk berubah... tapi ke arah manakah perubahan itu? Harapnya biarlah menjadi lebih baik...walaupun tidaklah yang terbaik dari kalangan yang baik-baik. Namun saya tetap mengharapkan diri menjadi yang terbaik..
Apakah motif di sebalik penulisan ini? Sebenarnya saya ingin berkongsi rasa bahawa, menjadi penulis bukanlah sesuatu yang mudah. Semudah orang menghunus kata, mengkritik hasil karya orang lain. Apatah lagi jika penulisan itu rutin yang harus dikejar setiap bulan. Memang penulis seperti kami yang sentiasa mengejar deadline ini, adakalanya ketandusan idea, tepu, tidak bermaya dan segala kelemahan yang ada. Penulis, bak kata Ustaz Wan Akasyah, adalah insan yang berada di antara rating teratas senarai orang yang stress.
Namun sebagai penulis media Islam, mungkin keadaannya agak berbeza, kerana kita tahu apa misi dan visi di sebalik kerjaya yang diceburi. Sebab itulah saya tidak pernah ralat walaupun telah berkecimpung dalam bidang ini hampir 15 tahun...!
Semoga Allah terus memberikan saya kekuatan untuk berada dalam bidang ini 15 tahun lagi, sebagai medan kecil untuk saya berdakwah!

0 comments: