RSS

Thursday, February 9, 2012

Alahai anak...macam-macam kerenah!

Diam tak diam sudah hampir 2 bulan sesi persekolahan berlangsung. Bermakna hampir dua bulan jugaklah si Efa memasuki alam persekolahan. Sudah lama sebenarnya nak bercerita pasal si kenit nih..tapi tak sempat nak ambil gambar dia.

Pertamanya, memory card kamera saya telah 'diculik' oleh abah Efa dan dia terlupa di mana diletaknya. Dan kedua pulak, waktu pagi menjadi waktu yang sibuk dan serta kelam kabut. Kelam kabut melayan kerenah anak dara sunti berdua ini, sehinga tak sempat nak ambil gambar mereka berdua.

Iman dengan kerenahnya dan si Efa pulak dengan kerenahnya. Nasib baiklah uminya ni boleh tahan sabar! Walaupun rasa dah keluar asap kot telinga sebab geram. Agaknya dah tua2 ni (okey okey mmg dah tua..) Allah beri kesabaran lebih sikit kot.

Manalah tak nak meradang, pagi2 nak kejut kedua2nya makan masa dekat 15 minit. Si Iman bila dah keluar bilik air, mood dia pun lebih ok. Tapi si Efa pulak, mulalah serba tak kena. Hendak pulak kalau malamnya tido lewat. (Sejak sekolah mata Efa macam dah kena kontrol, pukul 9.30 sudah layu!)

Mesti ada yang tak kena, mandi nak air panas..bising rambut dia kata ikatannya senget (skrg dah kena potong pendek), tudung dia tak selesa..pendek kata semua serba tak kena sampailah van sekolah tiba depan pintu.

Kata Iman hari pertama sekolah, jam 12 sudah ajak kakaknya balik (waktu sekolah habis jam 3.30 ptg) sebab dia sudah penat. Seminggu sekolah, cikgu kelas sudah komplen kerana homework yang diberikan tak siap. Iman yang menjadi penolong ketua pengawas bengang kerana cikgu bertanya padanya.

Kata Iman lagi itu belum lagi bila Efa nak ke tandas. Dia akan mencari kakaknya di kelas tahun 6 untuk menemankan dia atau menjerit memanggil nama Iman sekuat hati sewaktu habis sekolah kerana bimbang si kakak meninggalkan dia seorang diri!

Memang tak tahan nak tergelak dengar Iman bercerita. Bengang dia, katanya malu namanya dijerit satu sekolah. Tapi Iman memang kakak yang bertanggungjawab dengan adiknya itu. Setiap kali waktu makan mesti melayan kerenah si adik, malah tiap2 malam dialah yang menyusun buku si adik (Efa selalu kena denda kalau dia sendiri yg susun buku sbb ada saja buku yg tertinggal).

Efa memang terlebih manja sedikit. Dan dia tak suka sangat menulis. Sebab itu homework dia ada sahaja yang tak siap awal2 dulu. Tapi sekarang sudah agak ok. Memang selalu apabila balik dari pejabat, saya akan paksa dia siapkan homeworknya.

Cuma yang tak tahannya sambil buat, mulutnya sama naik bisingnya. Kalau tak sibuk bercerita hal kawan-kawan sekolahnya, dia sibuk berleter. Cikgu ni kalau ye pun janganlah bagi budak2 banyak homework...penat tau. Kenapalah, kena tulis banyak2...dan mcm2lah lagi yang dibisingkannya.

Apapun setelah hampir dua bulan bersekolah, dia semakin serasi walaupun masih ada kerenah2 yg boleh membuatkan darah kita menyirap. Sabar jelah..

Melihat kerenah anak-anak, saya 'angkat topi' dengan guru-guru mereka. Tentu sahaja mereka lebih 'pening' menangani kerenah anak didik yang bukan seorang dua dan datang dari pelbagai latar yang berbeza.

Terima kasih buat mereka dan semoga anak2 amanah Allah ini membesar menjadi insan solehah penyejuk mata.


Gambar Mood tengah ok!

4 comments:

Dinas Aldi said...

Dapat jugak tengok kakak yg sangat sabar dan adik yg sangat manja ituu, hehe. Nanti lama2 Efa akan biasa la dengan rentak sekolah, insyaallah :)

NIk Fauziah Nik Hussin said...

dinas..harap2 gitulah.

kakyong said...

salam kak nik..

tertawa sendiri saya baca post ni... x pa lah anak2 bijak memang mcm tu kan...

NIk Fauziah Nik Hussin said...

kakyong..
nak gelak mmglah tapi yg banyak rasa berasap je hehehe.