RSS

Tuesday, February 14, 2012

Antara anjing dan ajnabi.

kredit -http://www.kumpulangambar.com

Awal Februari ini, heboh dunia hiburan apabila Adira AF8 dikatakan bergambar memeluk anjing. Ada yang mengatakan mungkin patung anjing, mungkin seekor anjing. Bagaimanapun isu tersebut akhirnya terjawab apabila tuan punya badan mengakui gambar peribadi tersebut memang beliau memeluk anjing sewaktu berkunjung ke rumah ibu mertua kakaknya yang berbangsa Cina dan beliau memohon maaf kepada semua.

Sememangnya, orang Melayu Malaysia sangat sensitif apabila melibatkan haiwan yang dikategorikan sebagai najis mughallazah dalam Mazhab Shafie ini.Cuma dalam keghairahan sifat sensitif itu, ramai yang terlupa menyentuh anjing tidaklah haram dan berdosa…cukup dengan samak (orang kita suka guna samak sedangkan istilah yang betul ialah sertu. Samak – membersihkan kulit binatang) jika salah satu sama ada kita atau anjing tersebut dalam keadaan basah. Sebaliknya jika bersentuh sama-sama kering, tidak wajib disertu.

Walaupun demikian, kita tidak boleh mengambil mudah menyentuh anjing tanpa keperluan. Apatah lagi untuk membelanya sebagai binatang kesayangan ( ulama berbeza pendapat mengenai hukum membela anjing, haram/makruh– kecuali untuk tujuan menjaga tanaman, ternakan dan berburu sebagaimana yang disebut dalam hadis, “ Sesiapa mengambil anjing (sebagai peliharaan) kecuali anjing menjaga tanaman atau anjing menjaga ternakan atau anjing berburu maka setiap hari pahalanya berkurang satu qiraat.( Dikeluarkan oleh Muslim di dalam kitab Shahihnya – hadis no: 1337. Rujuk juga Hadis 40 al-Imam al-Nawawi – hadis no: 9.) [Shahih Muslim – no: 1574].

Begitulah sensitifnya apabila melibatkan haiwan ini. Malangnya, tidak ramai yang peka deria rasanya apabila melihat lelaki wanita yang bukan mahram berpegang tangan! Malah perkara tersebut dianggap ‘biasa’ atau lumrah.

Sedangkan dalam satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa “Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja)dengan wanita yang bukan mahram.”

Menyentuh anjing/babi boleh disertu dan tidak berdosa, tetapi bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) dengan bukan mahram @ ajnabi sah-sah mengundang dosa. Tidak boleh disertu dengan air dan tanah, tapi wajib bertaubat.

Bukan tujuan untuk mengatakan tak mengapa pegang anjing, tetapi sekadar mengajak kita berfikir cara kita menilai perkara dosa dan pahala. Adakah disebabkan sesuatu perkara dosa itu sudah ‘biasa’ dan ‘diterima’ maka ia jadi halal?

Tepuk dada, tanya iman!

3 comments:

Dinas Aldi said...

Kebelakangan ini kerap benar terbaca hal pegang memegang anjing ni..

idasm said...

betul apa yg akak tulis tu. setuju sgt....

semoga remaja islam kini diberi kesedaran....

aJa said...

tau takpe...

kadang2 manusia ni yg patut dihalang tidak dihalang...yang tak patut tu walau kecil akan dibesar2kan...

setuju sangat ngan kak nik... :)