RSS

Thursday, August 4, 2011

Bersedekahlah..jangan takut miskin!

Alhamdulillah Ramadhan tiba lagi dan kita masih diberikan kesempatan oleh-Nya untuk meraikan kehadiran bulan yang mulia ini. Sebagai bulan yang penuh dengan tawaran-tawaran hebat (lebih hebat daripada mega sale dan tawaran durian runtuh), maka sudah pastinya kita juga tidak mahu ketinggalan mendapatkan ganjaran-ganjaran yang dijanjikan oleh Allah.

Kita semua tahu, apa-apa sahaja amalan soleh di bulan ini akan digandakan oleh Allah SWT. Maka tidak hairanlah jika ramai yang mengambil kesempatan di bulan penuh keberkatan ini untuk bersedekah dan sebagainya.

Bercerita mengenai sedekah ini, sememangnya Allah Taala telah menjanjikan pahala yang besar bagi mereka yang bersedekah dan dijamin tidak akan miskin biarpun banyak bersedekah. Malah Allah SWT juga menunjukkan ‘jual beli’ yang jauh lebih untung kepada mereka yang menginfak di jalan Allah melebihi transaksi lain di muka bumi ini.

Banyak kisah kita dengar perihal orang yang bersedekah dengan ikhlas menerima kembali ganjaran daripada Allah atas sedekah yang diberikannya. Saya teringat kisah yang pernah diceritakan dalam satu majlis ilmu. Kisahnya seorang lelaki yang sangat suka bersedekah. Perangai suka bersedekah ini terbawa-bawa hinggalah dia mengerjakan ibadat haji di Makkah.

Suatu hari sewaktu di Masjidil Haram, dia telah didatangi oleh seorang lelaki yang menghulurkan tangan kepadanya. Lalu tanpa sebarang kata, dia segera menghulurkan sedikit wang kepada lelaki tadi. Kemudian dia keluar dari masjid untuk kembali ke hotel penginapannya. Dalam perjalanan dia bertemu lagi dengan lelaki yang sama menghulur tangan memohon simpati. Tanpa bertanya dia menghulurkan lagi sedikit wang kepada lelaki berkenaan dan meneruskan perjalanannya.

Namun sekali lagi dia bertemu dengan lelaki yang sama juga meminta simpati, dan sekali lagi dia terus memberi wang kepada lelaki tu. Sebaik sahaja tiba di hotel penginapannya, sekali lagi dia terserempak dengan lelaki yang sama. Kali ini dia benar-benar terkejut, kerana lelaki tadi sudah menunggunya dengan senyuman manis. Lelaki tadi memberi tahunya bahawa dia ingin memulangkan semula semua duit yang diberikan tadi, kerana memang ternyata dia ikhlas dalam bersedekah dan lulus dalam ‘ujian’ yang diberikan. Tidak ada yang mustahil apatah lagi di bumi barakah.

Baru-baru ini, Along bercerita ada dua orang makcik di dalam LRT yang dinaikinya memberi duit RM2.00 kepadanya. Saya tanya kenapa? Kata Along, dua orang makcik tu tersalah naik tren. Mereka berdua hendak ke PWTC tetapi silap mengambil tren, hingga sesat ke Ampang. Kebetulan Along memang menaiki tren dari Ampang untuk ke pejabat saya, stesen selepas PWTC. Lalu kata Along makcik-makcik tersebut memintanya menunjukkan tempat berhenti yang betul. Sebaik sahaja sampai ke stesen PWTC, sebelum melangkah keluar salah seorang makcik tersebut menghulur duit kepada Along. Walaupun Along menolak, kedua-dua mereka hendak berikan juga. Kata mereka rezeki Along.

Saya kata, “takpelah Long, rezeki kamu..bukan kamu minta..”

Namun,jawapan Along membuat saya terdiam…”Hmmm….Allah bayar cash umi. Semalam waktu kat pasar malam, Along ada sedekah duit RM2.00 pada pakcik yang minta sedekah. Hari ni Allah ‘bayar balik’. Sapa kata bersedekah menjadikan kita papa?”

Subhanallah!

Selamat berpuasa…

3 comments:

Melur Jelita said...

setuju!

idasm said...

Salam kak nik. Selamat menjalani ibadah puasa. Jomlah singgah restoran mcm tahun lepas. Blh sembang2 ... Hehe

Packy @ Mawar Merah said...

Salam Nik, kadang2 iman tak kuat, kalau kena orang yang sama asyik minta duit jer, agaknya kita nagi, tapi masih tertanya-tanya dalam hati....kena muhasabah diri byk2 sket ni...