RSS

Friday, December 10, 2010

Dunia dikelek, akhirat dijunjung

Manusia ini sifatnya tamak… bahkan ketamakan manusia ini kata Allah, kalau diberi segunung atau selembah emas, dia tetap mahukan dua tiga gunung dan lembah lagi. Manusia juga selalu lalai..waktu susah doanya merintih tangis mohon belas kasihan Allah, tapi bila terlepas daripada kesusahan dan kesempitan, doanya ala kadar sahaja. Masanya disibukkan dengan perkara lain. Waktu susah cakapnya merendah bila dah senang cakapnya tinggi melangit..Itulah yang dinamakan manusia. Sedikit amat yang benar-benar menyedari segalanya hanya sementara.

Bagaikan si Qarun, yang miskin kemudian dikurniakan kekayaan, tapi akhirnya tertipu dengan kekayaannya lalu ditelan bumi.

Qarun adalah sepupu Nabi Musa, iaitu anak kepada adik ayah Nabi Musa. Qarun, hidup dalam kesusahan, anaknya ramai. Dia selalu berjumpa dengan Nabi Musa, meminta agar didoakan kepadanya supaya dikurniakan kesenangan. Nabi Musa selalu menasihatinya agar bersabar melalui kesusahan. Namun Qarun tetap memohon Nabi Musa mendoakannya setiap kali bertemu baginda. Malah katanya, kalau ditakdirkan dia senang, dia akan membelanjakan hartanya membantu orang lain yang susah sebab dia tahu bagaimana rasanya kesusahan.

Lalu Nabi Musapun mendoakannya, dan dengan izin Allah jadilah Qarun seorang yang kaya raya. Kekayaan Qarun ini tiada tolok bandingnya, Dia memiliki ribuan gudang harta melimpah ruah, penuh berisikan emas dan perak. Dek telampau kayanya Qarun, hinggakan kunci-kunci harta bendanya terpaksa dipikul oleh beberapa orang sebab terlalu berat untuk dibawa seorang.

Tapi sifat manusia itu, apabila sudah kaya maka timbullah perasaan sombong, bongkak dan tamak. Si Qarun ini menjadi lupa diri. Malah apabila ada yang meminta bantuan, dia enggan memberi kerana merasakan harta itu milik mutlaknya yang diusahakannya dengan tangannya sendiri. Sedangkan dia lupa bagaimana rintih tangisnya waktu menempuh kesukaran. Akhirnya disebabkan keingakaran Qarun ini, biarpun telah dinasihati oleh Nabi Musa, Allah menurunkan azab kepadanya. Dia akhirnya tertimbus bersama harta-hartanya,sebagai balasan keingkarannya.

Ramai merasakan apabila melalui kehidupan yang sukar itu, Allah menguji mereka. Tetapi ramai yang lupa kekayaan dan kemewahan itu juga satu ujian. Ujian kesukaran itu sebenarnya lebih mudah dilalui kerana menjadi sifat manusia, kalau susah, rintih tangisnya akan selalu kedengaran di tikar solat. Tapi kemewahan, selalu dirasakan sebagai nikmat yang mudah disalahgunakan. Lalu jadilah kemewahan itu istidraj.

Tentu kita maklum orang kaya itu lebih lama dihisab berbanding orang miskin di akhirat kelak, malah ada kisah yang menceritakan seorang sahabat yang miskin lebih dahulu masuk syurga 500 tahun berbanding sahabatnya kerana sahabatnya itu mempunyai sehelai pakaian yang jarang digunakan (dengan kata lain, pembaziran).

Bukan bermakna kita tidak boleh berharap dimewahkan rezeki. Malah Nabi turut berpesan agar umatnya bekerja umpama akan hidup seribu tahun dan beramal seolah-olah akan mati esoknya. Namun Nabi sendiri tidak meninggalkan kekayaan kepada anak cucunya. Justeru biarlah dunia kita kelek manakala akhirat kita junjung. Biarlah seiring dengan kemurahan rezeki yang diberikan Allah itu, sifat dermawan kita juga ibarat air yang mengalir. Malah lebih penting lagi kita dikurniai dengan sifat qanaah.

Ya Allah andainya kekayaan itu menjadikan kami melupakan Engkau, berilah rasa kecukupan dalam ketidakmampuan kami ini…dan jadikan kami hamba-Mu yang sentiasa bersyukur.

2 comments:

sekamar rindu said...

salam..

tq for info...

saya follow blog ini.

zusha said...

teruskan pengembaraanmu........