RSS

Wednesday, December 29, 2010

Susahnya nak kawan!

Sudah lama saya tidak menonton tv. Pertamanya, disebabkan kekangan masa dan keduanya, channel tv asyik kelabu asap saja. Kebetulan malam tadi kakak saya Cikna berkunjung ke rumah. Anak keduanya si Haikal rajin menggudik dan selalunya ‘gudikannya’ menjadi. Daripada 4 channel tv yang suram-suram, akhirnya semua channel dapat dilihat (walaupun masih suram jugak). Kata Haikal, Cukyah kena buat medan electromagnet baru pada aerial tv tu!.. Belasah je lah Haikal.

Lalu malam tadi sambil-sambil berehat setelah kakak saya sekeluarga balik, saya terbuka satu channel (8tv kot, saya pun tak perasan). Terpandanglah siaran Paris Hilton mencari BFF, lalu saya luangkan masa sekejap mengadap tv. Sambil menonton fikiran saya turut berjalan. Terfikir, alangkah susahnya kalau dah kaya, sehinggakan nak mencari kawan pun kena buat rancangan realiti. Memanglah banyak motifnya. Ia juga mungkin sebagai gimik.

Banyak perkara yang menerjah minda saya sebenarnya apabila melihat rancangan tersebut. Keikhlasan, mengambil kesempatan, keegoan dan perbezaan status ‘antara dua darjat’. Malah tak mustahil juga si kaya sebenarnya kesunyian kerana kekayaan yang dimiliki tetap tidak mampu membeli kebahagian dan kawan sejati (belum lagi soal iman dan sebagainya).

Kekayaan yang selalu dikejar-kejar, menjadi satu bala juga akhirnya. Perasaan curiga akan menerpa, terutama apabila melibatkan soal keikhlasan. Belum lagi soal keselamatan dan sebagainya. Justeru sewajarnyalah, tapisan yang ketat terpaksa dibuat untuk memilih seorang yang bernama sahabat.

Sememangnya dalam Islam sendiri, kita digalakkan memilih sahabat yang baik, kerana peribadi kita akan dikenali menerusi sahabat-sahabat kita. Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kalau tidak dapat minyaknya sekalipun, kita masih tetap dapat mencium wanginya. Bersahabat dengan tukang besi, kalau tak terkena api, bahang panasnya tetap terasa. Begitulah pentingnya peranan sahabat. Tersalah pilih lingkungan sahabat, kita akan terjerumus ke lembah dosa dan neraka. Malah kalau ingin berhijrah daripada keburukan kepada kebaikan, kita digalakkan berhijrah daripada lingkungan sahabat-sahabat yang buruk akhlak kepada yang baik akhlaknya.

Hmm…siapakah sahabat kita dan sahabat anak-anak kita?

3 comments:

kakyong said...

kak,

salah tak kalo saya marah anak jiran & ade masa saya tak bagi anak saya main dgn anak jiran.. sbb anak jiran saya tu suka suruh anak saya buat benda2 yg tak elok.. cth dia suruh patahkan pokok dlm pasu bunga saya..

si fikri 5 tahun ni mengikut jer.. sudahnya habis pokok saya.. & ade le bbrp perkara tak elok sampai kasut2 anak2 saya yg masijh elok hilang sbb gara2 anak jiran ni suka main baling2 kasut dlm longkang.. mak dia buat tak tahu anak dia nakal... so 1day saya marahkan anak jiran tu.. mak dia pulak tarik muka... huhuuuu

Packy @ Mawar Merah said...

Nik,
Akak rasa Alhamdulillah, sebab di kelilingi ramai kengkawan yang keikhlasan mereka tak pernah dipertikaikan.
Lawa face lift umah baru Nik ni.. teringin gak nak buat, tapi takut dia go haywire....

NIk Fauziah Nik Hussin said...

yong.. tu la pentingnya memilih kawan, bimbang jika kita takde kekuatan untuk mengubah kita pulak yg berubah..

kak packy..
sahabat yg baik itu pun satu rezeki jgk..kan?