RSS

Monday, December 27, 2010

Jejak yang semakin ditinggalkan.

Sudah lama rasanya saya tidak menulis sesuatu di sini. Memang susah kalau banyak sangat vitamin M ..! Apapun, sedar tak sedar, diam tak diam, kita sudah pun semakin meninggalkan tahun 2010. Dua tiga hari lagi tahun 2011 bakal menjenguk.

Sesuatu yang pasti, apabila masuk tahun baru masihi ramai orang akan bercakap mengenai azam baru. Hmm..memang satu perkara biasa dan lumrah. Tahun baru masihi menjadi penanda aras permulaan yang baru. Masih sukar untuk mengubah tradisi tersebut, biarpun kita seharusnya menjadikan tahun baru hijriah sebagai pemula. Mungkin juga disebabkan sistem pengiraan kalendar rasmi kita masih mengikut masihi, menyebabkan kita terikat dengannya. Agaknya bilakah perkara ini dapat diubah ye?

Tak mengapalah…teringat kata ustaz yang pernah saya interview, orang Islam bukan hanya berazam apabila tahun baru, tetapi azam harus diperbaharui setiap hari. Sebab itu ada hadis yang mengatakan orang mukmin yang baik, hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik daripada hari ini. Mudah-mudahan kita tergolong di kalangan mukmin yang baik.

Bercerita mengenai azam, tidak ada salahnya kita menanam azam supaya kehidupan menjadi lebih baik dan amalan kita juga menjadi bertambah baik. Dunia ini ibarat kapal yang berlabuh, sementara mencari bekalan. Dan kehidupan itu ibarat lautan luas dan dalam yang penuh dengan pelbagai cabaran; ombak, ribut dan pelbagai bahaya. Justeru kita selaku penumpang kapal harus bersiap sedia mengumpulkan segala bekalan yang perlu buat mengharungi perjalanan yang sangat jauh dan beronak untuk menuju ke destinasi yang kekal abadi.

Tidak salah berusaha untuk membina kehidupan di dunia. Malah ada hadis menyebut, andai di tanganmu ada benih yang ingin ditanam, sedangkan di hadapanmu kiamat akan muncul, teruskan menaman benih tersebut. Namun demikian dalam mencari kehidupan, jangan sekali-kali kita lupa bahawa kehidupan di dunia ini sangat singkat. Tidak salah mencari rezeki tetapi kita juga diingatkan agar tidak panjang angan-angan.

Kita perlukan dunia kerana di sinilah kelangsungan hidup kita, tetapi biarlah kehidupan dunia ini dipagari dengan agama kerana agama akan menjadi pengawal segala urusan. Barulah datangnya keberkatan dalam hidup. Hidup yang pendek ini biarlah mendapat keredhaan-Nya, kerana kita semua akan kembali ke akhirat…tempat kehidupan yang kekal abadi.

Moga kita tidak dijangkiti penyakit wahan..penyakit yang disebut oleh Nabi saw yang melanda umat akhir zaman… penyakit cintakan dunia dan takut mati! Mati itu pasti – suka, kita akan mati…tak sukapun kita tetap akan mati. Justeru, cukuplah mati itu sebagai nasihat dan mati sebagai peringatan.

Semoga tahun baru yang bakal mendatang ini akan menjadikan kita insan yang lebih berwaspada dan bersedia, kerana setiap hari kita semakin menghampiri destinasi kekal kita dan jejak kehidupan semakin kita tinggalkan..!

0 comments: