RSS

Monday, November 8, 2010

Kalaulah..

Kalau disebut sejarah hidup Rasulullah, pasti semua perkara basic mengenai kehidupan Rasulullah walaupun sedikit, kita tahu. Contohnya di mana Baginda saw dilahirkan, ibu dan ayahnya, sejarah penyusuan Baginda dan kehidupan Baginda selepas kawafatan ayah bonda dan juga datuk Baginda Abdul Mutalib.

Kita tentu maklum, tentang perihal Baginda yang dibesarkan dan dijaga oleh bapa saudaranya, Abu Talib, dengan penuh kasih sayang. Malah kasih sayang Abu Talib terhadap Baginda melebihi kasih sayangnya kepada anaknya sendiri.

Pernah ketika kecilnya, kaum Quraisy mempertikai mengapa Rasulullah tidak pernah dibawa ke upacara keagamaan mereka, lalu Abu Talib membela dengan menceritakan setiap kali beliau membawa Nabi saw, Nabi akan tertidur dari awal hingga akhir, lalu sejak itu Abu Talib tidak pernah lagi membawa Nabi kerana dirasakan anak saudaranya itu lain daripada yang lain.

Setelah Nabi meningkat dewasa, diajarnya pula ilmu untuk berniaga sehingga Nabi saw menjadi pedagang yang cekap dan dipercayai. Dan setelah kerasulan pula, beliaulah yang menjadi pelindung Baginda daripada diisakiti oleh kaum Quraisy yang mula tidak senang dengan dakwah Rasulullah.

Dua individu penting dalam kehidupan Rasulullah, Abu Talib dan Khadijah, merupakan tulang belakang yang menyokong perjuangan Baginda menyebarkan agama Allah. Dan kewafatan kedua-dua insan ini menjadi kesedihan yang berpanjangan bagi Baginda sehingga tahun tersebut digelarkan tahun kesedihan. Dua tulang belakang Baginda..malangnya seorang kembali ke alam abadi tanpa melafazkan syahadah!

Kita semua tentu maklum perihal kesedihan Baginda, apabila bapa saudara yang sangat dikasihi itu enggan melafaz syahadah biarpun sepanjang kehidupan bersama, beliaulah pendorong dan menjadi pembela kepada Baginda dan umat Islam lain. Puas Baginda merayu kepada bapa saudaranya itu agar menerima Allah sebagai Rabb, namun ternyata permintaan Baginda ditolak. Sehingga akhirnya turunlah ayat yang maksudnya, “Sesungguhnya engkau wahai Muhammad tidak berkuasa memberi hidayah iaitu petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi supaya dia menerima Islam tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakinya iaitu menurut undang-undang peraturannya dan Dia jualah yang lebih mengetahui siapakah orang-orang yang ada persediaan untuk mendapat petunjuk memeluk Islam.”

Tentulah dapat dibayangkan betapa kesedihan Baginda dengan penolakan bapa saudaranya itu. Begitu jugalah rasanya perasaan yang dialami oleh sebilangan besar saudara-saudara baru yang terpilih menerima hidayah Allah, sedangkan keluarga atau orang yang disayangi masih kekal di dalam agama asal. Kalaulah hidayah itu bukan milik-Nya, sudah tentu mereka akan pastikan orang-orang yang disayangi itu turut bersama mereka.

Namun hidayah itu tetap milik-Nya jua dan kepada siapa yang ingin diberikan, itu HAK-NYA. Sesungguhnya Iman dan Islam itu sangat mahal harganya. Hanya yang terpilih sahaja yang layak memilikinya. Tapi kita masih ada senjata yang ampuh untuk meminta...DOA...jadi mintalah bersungguh-sungguh.

Dan kalaulah ada kemampuan, tentu saja saya turut ingin agar Didi juga terpilih untuk menjadi umat Nabi Muhammad, namun hidayah itu hanya milik-Nya jua... moga saya tidak akan berputus asa untuk terus berdoa!

0 comments: