RSS

Tuesday, November 9, 2010

Ingat-ingat lupa?

Daya ingatan manusia ini sangat unik. Ada orang boleh mengingati sesuatu biarpun hanya dilihat atau diberitahu sekali lalu. Ada orang jenuh menghafaz sesuatu tapi tak jugak ingat-ingat. Kajian menunjukkan daya ingatan manusia boleh dikelaskan sebagai short-term memory dan long-term memory.

Yang pasti kalau sesuatu perkara itu sering diulang-ulang maka ia akan melekat kuat di ingatan. Bak kata ayah saya "kalau nak menghafaz ayat Quran, lancarkan dulu ayatnya dan ulang 40 kali. Kalau masih tak ingat tu, teruklah sangatlah daya ingatan kamu!"

Kanak-kanak mudah mengingati jika dibandingkan orang dewasa. Mungkin sel otaknya lebih produktif atau dirinya belum tercemar dengan perkara-perkara lain. Sebab itulah orang tua-tua suka membuat kiasan, mengajar anak-anak umpama mengukir di atas batu, sedangkan mengajar orang tua ibarat menulis di atas pasir di pantai..datang ombak habis terpadam.

Teringat kisah pembelajaran Imam Shafie, sewaktu mendengar guru mengajar, beliau mencatat apa yang didengar di telapak tangannya dengan air liur. Dan bila ditanya gurunya dia boleh mengingati kembali apa yang dipelajari. Hmm..agaknya kalau kita catat dengan air liur di tangan, apa yang dapat kita ‘recall’.. bau sahaja gamaknya!!

Mungkin kita biasa mendengar petua-petua yang diberikan ustaz dari kelas-kelas pengajian tentang cara-cara menajamkan ingatan. Antaranya:
1. Jangan makan benda masam
2. Jangan makan kepala ikan
3. Elakkan tidur di waktu matahari terbit (imsak) kerana ia mewarisi sifat bebal
4. Makan badam dan kismis.
5. Ada juga yang melarang membaca nama-nama pada batu nisan kerana ia boleh menyebabkan tumpul daya ingatan (saya tidak pasti ada nas atau tidak mengenai perkara ini, mungkin ada yang boleh berkongsi maklumat).

Memang banyak petua yang diberikan oleh alim ulama agar kita tidak mudah lupa dan dihinggapi penyakit nyanyuk. Malah penyakit nyanyuk kata ustaz ada kaitan dengan amalan yang dilakukan. Orang yang rajin membaca Quran dan menjadikan amalan lazim insya-Allah tidak akan dihinggapi penyakit nyanyuk. Tapi ada juga yang mengatakan kalau kita terlupa ayat-ayat atau doa-doa yang sering diamalkan, itu petanda ajal sudah hampir menjelma, sejauh mana kebenarannya? Wallahu a’lam!

Bercerita tentang makan kepala ikan, teringat kisah lucu anak kecil saya yang banyak cakap itu. Siapa lagi kalau bukan si Efa. Waktu tersebut kami sedang makan malam. Kebetulan saya masak ikan tilapia goreng berlada. Tiba-tiba sahaja si Efa bersuara, “kak long tak boleh makan kepala ikan. Nanti hilang kawalan.” Tersentak kami mendengarnya sebelum melepaskan tawa.

Tanya si along, kenapa pula hilang kawalan? Kata si kecil, iyelah nanti apa yang nak dibuat semua lupa. Lalu disampuk oleh kakngahnya, itu bukan hilang kawalan tapi hilang ingatan.. pulak dah! Macam-macam kerenah anak-anak..

Bercerita mengenai daya ingatan ini juga, saya teringat satu temubual yang pernah kami buat lebih 10 tahun lalu dengan seorang ahli akademik dan juga pendakwah terkenal, Saudara Ann Wan Seng. Temubual tersebut mengenai kemampuan otak manusia dalam mengingat dan juga tentang fenomena genius.

Entah macam mana ketika ingin mendengar kembali hasil temubual tersebut tiba-tiba kami dapati pita rakaman tersebut gagal merakam sebarang hasil. Memang menggelabah dibuatnya. Mujurlah kebetulan waktu itu saudara Ann Wan Seng menjadi kolumnis dengan akhbar Harakah dan Majalah Muslimah waktu itu berkongsi bangunan dengan Harakah, maka mudahlah kami untuk bertemu dan meminta untuk menemuramah beliau sekali lagi. Dan sungguh mengkagumkan kerana beliau mampu mengulangi hampir 100% apa yang diberikan sebelumnya dalam ayat yang sama. Ibarat kami mendengar semula pita rakaman. Sesungguhnya tiada yang mustahil kalau Allah mengizinkannya berlaku.

3 comments:

kakyong said...

kak,
saya pun selalu lupa.. susah nak ingat kalo nak hafal ayat/surah baru.. ulang berkali2..

kdg2 bila sibuk melayan kerenah anak, sampai terlupa apa sebenarnya yg saya nak buat.. kdg2 buka petiais tp lupa nak amik sebenarnya... huhuu..

NIk Fauziah Nik Hussin said...

yong..akak rasa lupa tu sbb dlm kepala banyak benda yg kita fikir..smpai hilang fokus sekejap..

iman said...

bermakna ni kaka nik? kak nik apa khabar? lama x sdgr berita... iman sicuk sikit skrg kak nik