RSS

Thursday, March 10, 2011

Pilihanraya macam hari raya!

6 Mac lalu, telah berlangsung pilihanraya kecil di DUN Kerdau, Pahang dan di DUN Merlimau, Melaka. Saya salah seorang yang daripada ribuan pengundi yang termasuk dalam senarai, tak ketinggalan keluar mengundi.

Memang seronok bila tiba pilihanraya ni. Bak kata suami saya, pilihanraya ni macam hari raya jugaklah! Macam-macam gelagat manusia boleh kita lihat sewaktu berkempen untuk meraih undi. Begitu jugak pada hari pengudian, macam-macam kelaku manusia boleh kita perhati.

Malam minggu saya dan suami sempat keluar meninjau-ninjau ke pekan Kerdau. Seronok melihat banyak bendera, poster dan kain rentang parti-parti bertanding. Oleh sebab pertanding di Kerdau pertandingan dua penjuru sahaja, maka hanya warna biru dan hijau saja yang menyerlah.

Di Kerdau banyak gerai-gerai didirikan..Wah! Untung peniaga setempat. Ada jugak peniaga yg datang dari Lipis dan Sg. Petani!. Meriah suasana di tapak pekan sehari Kerdau.

Dari situ kami balik ke Desa Murni, tak jauh dari rumah ayah saya. Di situ juga ada orang berjualan. Ada dua khemah didirikan. Satu khemah PAS, satu khemah BN. Waktu saya sampai, di khemah PAS sedang bersiap-siap untuk sesi ceramah bersama YB Khalid Samad, ahli parlimen Shah Alam. 100 meter dari khemah PAS, di khemah BN pula sudah terdengar lagu Bersatu UMNO dan seketika kemudian terdengar ceramah BN bermula.


Sementara menunggu burger yang pesan siap dimasak (sebenarnya kami ke Desa Murni nak cari burger. Kebetulan gerai burger berhampiran dengan khemah PAS), suami saya pergi ke khemah BN. Dan seketika kemudian dia datang semula. Katanya takde orang pun bagi ceramah. Cuma daripada pita rakaman sahaja. Lah! Gitu pulakkkk hehehe.

Sambil menunggu sempat jugak lah ambil gambar dan mendengar ceramah PAS. Lucu bila pengerusi majlis kata..takpelah malam ni kita lawan ceramah dengan mesin!

Memang lama jugak menunggu burger masak, maklumlah ordernya berderet. Tapi untung adik yang berniaga malam itu. Itulah… pilihanraya pun macam hari raya jugak, meriah!.

6 Mac, saya bersama ayah, kakak dan anak perempuannya membuang undi di Sek. Men. Keb. Kerdau. Ayah yang tak boleh nak berjalan jauh pun tetap bersemangat menjalankan tanggungjawabnya mengundi. Terima kasih kepada abag SPR yang sudi menolak kerusi roda ayah.

Balik mengundi, saya tetap sempat buat assignment untuk Muslimah. Buat story tentang penternakan ikan patin/tilapia. Temerloh memang terkenal dengan ikan patin, malah mendapat jolokan Bandar Ikan Patin.

Mujurlah ada kawan kakak yang membuat sangkar ikan patin di Peragap. Walaupun dihubungi last minute, beliau sudi melayan. Kami ke sangkarnya di Sungai Pahang, selepas solat asar. Ada 13 sangkar semuanya yang terdiri daripada sangkar patin dan tilapia. Seronok melihat gelagat ikan-ikan apabila diberi makan. Ada satu sangkar yang mengandungi ikan sungai. Kata Mejar (B) Zainuddin, ikan tersebut ada yang dipancing dan dilepaskan ke dalam sangkar ataupun anak-anak ikan yang masuk ke dalam sangkar tetapi tidak boleh keluar lagi.


Along, Efa dan anak buah saya CheYam beriya-iya nak ikut. Kata CheYam nak tengok macam mana wartwawan at work. Konon-konon diapun minat nak jadi wartawan jugak. Sempat lagi budak-budak ni main air sungai.

Betullah kot.. pilihanraya macam hari raya, sempat berziarah dan sempat bercuti.

0 comments: