RSS

Saturday, February 14, 2009

Ingkar? Derhaka? Hmmm....

Pada hari Khamis 12 Feb, saya telah berkesempatan menghadiri majlis penyerahan kutipan Sumbangan Tabung Kemanusiaan Harakah - Rayuan Gaza.

Majlis tersebut telah dihadiri oleh jurucakap kanan HAMAS, Sdr. Sami Abu Zuhri. Selain beliau sebagai tetamu kehormat pada hari itu, turut serta Naib Presiden PAS yang juga Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang, Pengerusi Lembaga Pengurusan Harakah Dato' Mustafa Ali dan Pengarah Urusan Harakah yang juga Setiausaha Agung merangkap MP Tumpat, Dato' Kamaruddin Jaafar.

Pada majlis tersebut, sejumlah RM500,000 telah berjaya disumbangkan oleh Tabung Rayuan Gaza yang merupakan titik permulaan kepada sumbangan seterusnya. Selain itu terdapat juga sumbangan daripada individu dan organisasi lain yang dihulurkan pada hari tersebut. Secara keseluruhannya, jumlah penyerahan pada hari tersebut hampir mencecah RM900,000.00. Alhamdulillah, jumlah sumbangan yang agak besar itu berjaya disampaikan sendiri kepada pihak HAMAS.

Apa yang menarik, majlis tersebut berjaya menarik minat para wartawan kerana masing-masing begitu eager untuk mendengar komen daripada wakil PAS mengenai isu Perak.
Saya sendiri berkesempatan menyelit untuk menemubual Ustaz Ahmad Awang.

Rasa puas sebenarnya, dapat mendengar sendiri dari mulut 'orang Perak' mengenai situasi yang berlaku. Jika sebelum ini, hanya mendengar di television yang kadang kala kita boleh jadi tenggalam punca dibuatnya.

Di kesempatan 'berbual' dengan Ustaz Ahmad Awang, beliau banyak menjelaskan perkara yang berlaku. Perihal penderhakaan, perihal isu MB haram serta sikap berpaling tadah.

Yang jelas sebagaimana yang dilaporkan di Astro Awani semalam, Hj Nizar mengemukakan injuksi menghalang MB baru Perak menjalankan tugas sebagai MB di Mahkamah Tinggi Jalan Duta.

Baru pertama kali saya melihat (dalam berita sepanjang yang saya ikuti, mungkin ada sewaktu saya tidak menonton) laporan yang objektif dibuat oleh media elektronik. Apa yang diutarakan oleh Hj Nizar disiarkan sepenuhnya oleh Awani.

Perkara tersebut ada dinyatakan oleh Ustaz Ahmad Awang, perihal mengapa Hj Nizar menolak perlantikan kerajaan baru di Perak.
Isunya mudah:
- Beliau tidak pernah menerima surat rasmi pemecatannya.
- Tidak pernah beliau menerima usul tidak percaya kepadanya.
- perlantikan MB baru tidak diputuskan dalam 'kabinet' Perak

Sebagai seorang rakyat biasa, rasanya saya mendapat kepuasan apabila dapat mendengar penjelasan daripada kedua belah pihak. Dengar di pihak kerajaan dan dengar juga di pihak pembangkang. Bukankah Rasulullah pernah menunjukkan bagaimana adilnya Baginda menangani isu baju perang antara seorang Yahudi dengan menantunya Saidina Ali?

Isu derhaka? Entahlah, seingat saya banyak juga sebelum ini kisah penderhakaan berlaku, dari kisah Hang Jebat, peristiwa tahun 70-an di Perak dan juga 1993... Mungkin saya silap. Terpulang pada anda untuk menilainya!

0 comments: