RSS

Friday, February 15, 2013

Rindu

Maha suci Allah yang mengurniakan perasaan kepada manusia. Setiap perasaan itu, ada kegunaannya buat manusia walau sesekali mungkin kita akan bertanya perlukah ada perasaan sebegitu.

Sebagai contoh, perasaan marah; walaupun ada hadis Nabi saw yang mewasiatkan seorang lelaki yang ingin menjaga kesejahteraan hatinya dengan pesanan "Laa Taghdab" atau "Jangan kamu marah"..Memang perasaan marah ini tidak disukai agama. Apatah lagi kalau diiringi dengan sifat panas baran. Tapi ada masa ia perlu kerana dengan adanya perasaan marah dan benci ini, barulah nahi mungkar dapat dilaksanakan (dengan cara yang berhikmah semestinya).

Begitu juga perasaan benci, iri hati dan sebagainya..walaupun kedengaran negatif tetapi dalam situasi yang tertentu ia diperlukan demi melahirkan sesuatu yang positif.

Rindu juga perasaan unik yang dianugerahkan Allah SWT untuk insan. Adanya rasa rindu makhluk yang taat akan berusaha bersungguh-sungguh beribadat kerana ingin bertemu dengan Khaliknya. Adanya rasa rindu kepada Nabi saw maka umat akan bersungguh-sungguh mengamalkan sunnah baginda agar di sana nanti mendapat syafaat dan bersama-sama baginda di jannah.

Dan sebagai manusia biasa, kita juga akan dilanda perasaan rindu apabila berpisah dengan orang yang kita sayang. Tidak kira perpisahan abadi atau perpisahan sementara. Dan sebagai manusia alangkah indahnya jika masa yang berlalu dapat diputar semula walaupun mustahil kerana kita ingin kembali melalui saat-saat yang dirasakan indah dalam hidup. Bagi yang sudah merasai kehilangan pasti kalau boleh ingin kembali ke masa lalu kan???

Rindunya saya pada arwah mak, arwah ayah dan sahabat saya Ayu...Allahumaghfirlahum warhamhum wa'afihim wa'fuanhum. Dan rindu juga pada seorang kakak yang telah lama tak bersua..kita dekat tapi jauh, moga doa sentiasa mengikat hati kita.

4 comments:

Selaseh said...

sayu baca paragraph last tu. Dunia ini hanya sementara, akhirat jua matlamat kita.

wira said...

designnya menarik sekali ya..

Food recipes said...

Semoga Alloh melindungi kita dari sifat amarah.

Blogger said...

This is how my acquaintance Wesley Virgin's autobiography launches in this SHOCKING and controversial VIDEO.

As a matter of fact, Wesley was in the army-and soon after leaving-he discovered hidden, "SELF MIND CONTROL" secrets that the government and others used to obtain whatever they want.

THESE are the exact same SECRETS lots of famous people (notably those who "became famous out of nothing") and top business people used to become wealthy and successful.

You probably know that you only use 10% of your brain.

That's because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

Perhaps that thought has even occurred IN YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head about seven years back, while driving an unregistered, beat-up trash bucket of a car without a driver's license and in his bank account.

"I'm so frustrated with going through life paycheck to paycheck! When will I get my big break?"

You took part in those types of conversations, ain't it so?

Your success story is waiting to be written. Go and take a leap of faith in YOURSELF.

Watch Wesley Virgin's Video Now!