RSS

Monday, October 24, 2011

Bertemu Ayu

Petang Jumaat lepas saya sempat menerima SMS daripada adik saya Ayu (pemilik blog love.life.hope). Katanya dia berada di Shah Alam dan berhajat untuk berjumpa dengan saya pada hari Sabtu. Kebetulan suami terpaksa masuk ofis hari Sabtu jadi saya menjemput Ayu ke rumah.

Sebenarnya terasa sangat bersalah menyuruh Ayu ke rumah. Keadaan Ayu semakin uzur sebenarnya berbanding kali terakhir saya berjumpa dengannya. Ayu merupakan penghidap penyakit Multiple Sclerosis (MS).

Sebelum Ramadan yang lalu, keadaan Ayu agak kurang baik dan kini penyakit tersebut menyebabkan penglihatan Ayu terjejas. Sewaktu Ayu menelefon saya bulan lalu memberitahu keadaan dirinya, suaranya kedengaran sangat perlahan dan lemah. Saya turut merasa sebak. Tak terluah rasanya untuk menyuruh dia bersabar, sebab saya dapat rasakan penderitaannya.

Namun saya sangat kagum dengan kesabaran yang ditunjukkannya. Begitu juga dengan suaminya Najib, yang tidak pernah jemu membawa Ayu berubat ke mana sahaja.

Pagi Sabtu Ayu menghantar SMS, katanya pagi tersebut dia kurang sihat..Insya-Allah sebelah petang kalau keadaannya baik, dia akan ke rumah saya. Saya sempat bertanya bila dia akan balik ke Perlis, takdirnya Ayu tidak dapat sampai ke rumah saya, saya bercadang untuk ke rumah mertuanya di Shah Alam.

Jam 4.30 petang, Ayu menelefon mengatakan dia dalam perjalanan ke rumah saya. Sedih sungguh rasanya kerana Ayu yang sakit pula bersusah payah menjenguk saya yang sihat. Lalu saya pun segera ke dapur menyiapkan apa yang patut. Alhamdulillah dalam sejam setengah saya sempat membuat laksam.

Ayu sampai di rumah saya jam 6.30 petang, bersama suaminya dan anak bujang comelnya Afif serta bibik. Terharu rasanya dapat berjumpa Ayu, cuma sedih mendengar bicara Ayu. "Dapat dengar suara je kak..tapi Ayu tak nampak akak". Bergenang air mata saya.
Begitu juga apabila anak-anak bersalaman dengannya.

Ayu tak dapat berlama di rumah saya, kebetulan kakak dan abang Najib ramai yang ingin berziarah melihat Ayu. Selepas azan Maghrib berkumandang, Ayu meminta diri untuk balik.

Saya kagum melihat layanan Najib pada Ayu, lemah lembut menyuap Ayu makan dan minum. Moga Allah terus menitipkan kesabaran buat mereka sekeluarga, juga kasih sayang buat Afif.

Gambar ni semasa saya berjumpa Ayu di Sg. Petani. Tak sempat nak bergambar dan tak sampai hati sebenarnya.

2 comments:

azlina said...

asslamualaikum kak nik..
sedih baca cerita ttg ayu semuga mereka suami isteri tabah menghadapai ujian ini...

NIk Fauziah Nik Hussin said...

ina..
mmg mereka ini keluarga yg tabah..mudah2an Allah beri balasan baik di atas kesabaran mereka.