RSS

Wednesday, April 13, 2011

Isyarat

Semua orang tahu, kematian itu boleh menjengah tanpa diundang... bak lirik lagu menanti di barzakh,

"ajal yang datang dimuka pintu,
tiada siapa yang memberitahu,
tiada siapa pun dapat hindari,
tiada siapa yang terkecuali.."


Memang kematian itu suatu yang pasti. Bersedia atau tidak, suka atau tidak, kita tetap akan melalui kematian. Namun sebagai seorang hamba Allah, kita boleh berdoa meminta agar dimatikan dalam keadaan beriman dan seluruh kehidupan kita mendapat redha-Nya.

Rasulullah saw bersabda, bahawa orang yang bijak itu ialah orang yang mengingati kematian dan bersedia untuk kehidupan sesudah mati. Namun berapa kerat sangat manusia yang mengambil ingatan daripada pesanan Baginda saw ini. Kalau dilihat kepada gaya hidup masyarakat Islam hari ini, ramai yang menjalani hidup seolah-olah mereka akan kekal di atas dunia. Sebab itulah agaknya maksiat semakin berleluasa dilakukan tanpa segan silu. Sedih dan pedih melihatnya..tapi itulah hakikat yang berlaku.

Ramai yang beranggapan, tubuh badan yang sihat tanpa penyakit maka ajal pun seolah-olah lambat menjenguk. Mungkin ada benarnya, selalunya penyakit dan kematian saling berkaitan. Sesuatu yang lazim bila mana berlaku kematian orang akan bertanya apa sakit si polan...dan menjadi satu kejutan kalau dikhabarkan.."takde sakit apa2". Padahal kesakitan itu cuma penyebab sahaja. Ramai yang lupa mati juga tak perlukan penyebab kerana nyawa ini pinjaman Allah semata-mata.

Sebenarnya, kesakitan merupakan satu 'anugerah' kerana sedikit sebanyak ia akan mengingatkan kita kepada kematian. Apatah lagi kalau penyakit yang dihidapi itu kanser, buah pinggang, jantung atau penyakit yang melibatkan vital organ atau penyakit-penyakit yang dianggap serius.

Bayangkanlah kalau anda tiba-tiba didiagnose oleh doktor menghidap penyakit kanser, tak kiralah tahap 2,3 atau 4 (kerana bila sebut saja kanser mmg semua tahu sukar dirawat), sudah pasti yang terbayang difikirkan adalah kematian. Hanya semangat dan ajal yang tersurat di luhmahfuz sahaja menjadi penentunya.

Tak dinafikan proses untuk menerima hakikat itu satu fasa yang sukar; bayangkan dalam keadaan sihat wal afiat, tiba-tiba dikhabarkan diri menghidap penyakit yang membunuh. Sudah pasti terasa seakan dunia berhenti putarannya. Hanya yang merasainya sahaja yg tahu.

Yang pasti, penyakit itu akan menjadi 'pencetus' untuk mempersiap diri demi menghadap-Nya. Bukankah ia anugerah kerana menjadikan diri lebih 'bersedia' untuk kembali ke alam baqa'. Memang tidak mudah menerima hakikat itu tetapi sekurang2nya mereka beruntung kerana 'sudah tahu' jangka waktu hidup mereka kerana isyarat sudah diberikan! Amat rugilah jika isyarat yang diberikan itu dipersia-siakan tanpa diambil kesempatan sewajarnya.

Untuk adik saya Apple, kuatkan semangat melalui ujian ini. Kalau belum tiba saatnya, pasti adik akan sembuh, biarpun penyakit itu namanya KANSER. Moga diberi kekuatan oleh-Nya untuk menghadapi ujian tersebut dan dapat terus beribadah.

1 comments:

Anonymous said...

GEMPAR!!!!!! Umat Islam di Malaysia dihina lagi!!! sebarkan!!!

http://www.pisau.net/2011/04/penangmasjid-itu-merupakan-jasa-busuk.html