RSS

Sunday, April 10, 2011

Makin tua makin perasa

Entah kenapa saya rasa sejak usia semakin meningkat, perasaan jugak mudah tersentuh. Kalau dulu-dulu, waktu interview kalau dengar kisah sedih, saya boleh menahan sebak walaupun sedih mendengar responden berkongsi cerita. Tapi semakin usia meningkat, apabila mendengar kisah sedih, saya akan turut mengalirkan air mata. Memang agak kurang profesional, tapi memang tak terbendung perasaan.

Semalam saya terbaca tulisan di blog anak buah saya, yang meluahkan bila dia sedih dia akan teringatkan orang yg disayanginya..mamanya.

Tadi saya sempat chatting dgn dia di fb, bertanya khabar. Lalu sempatlah bertanya kenapa dia sedih. Katanya teringatkan mamanya. Alahai macamlah tak pernah berpisah dengan mama, kata saya. Tergelak dia diusik begitu. Katanya, dia bayangkan kalau arwah abahnya masih hidup. Tentu masa graduation nanti dia berasa sangat gembira. Majlis konvokesyennya akan dihadiri oleh mama dan abahnya.

Tergerit perasaan sayu saya membaca ayat yg ditulisnya. Memang dia kehilangan abahnya sejak usianya 13 tahun. Lalu saya katakan tak salah kalau dia mengingati arwah dan berasa sedih. Tu normal..saya jugak masih teringat-ingat arwah mak yang pergi 4 bulan sebelum kematian abahnya. Tapi yakinlah setiap yang tersurat itu ada hikmahnya. Kehilangan arwah abahnya menjadikan dia cepat matang dan sedar tanggungjawabnya sebagai anak sulung. Alhamdulillah, dia telah berjaya ke menara gading dan bakal menamatkan pengajian.

Hmm...betullah kata orang semakin kita tua (ok,ok terimalah hakikat perkataan tua tu) kita akan menjadi semakin 'perasa'. Sebab itu agaknya orang kata, org tua ni perangainya macam budak-budak, mudah merajuk.. Atau ia mungkin disebabkan pengalaman yang kita lalui menjadikan kita lebih bersifat empathy dan lebih memahami. Semoga kita lebih memahami dan difahami oleh anak cucu kita nanti!

3 comments:

saf_ZuE said...

tabahkan hati yer... tak salah nak mengalirkan air mata.... :)

Di sebalik rahsia hati -azlina 2 said...

yea lah kak semakin tua semakin ingin di sayangi....

kaknik said...

btol tu saf_zue.. menangis tu fitrah..

ina.. yelah, makin mengada2kan? hehehe.