RSS

Monday, September 13, 2010

Raya


Alhamdulillah, kita telah dipanjangkan usia dan sempat menghabiskan berpuasa sebulan Ramadhan dan kini masih dalam mood berhari raya. Kepada semua sahabat-handai dan teman-teman blogger, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin.

Tentunya, kita masih dalam mood beraya dan bercuti, malah terasa-rasa lagi suasana beraya di kampung. Tahun ini saya juga berkesempatan beraya di kampung halaman bersama ayahanda tercinta dan juga adik-beradik. Syukur tahun ini kami sekeluarga dapat berkumpul.

Saya bertolak balik ke kampung selepas solat hari raya. Bak kata kawan ofis, musafir di Aidil Fitri (ahaks!). Sebelum tu, sempatlah berposing sempena hari raya. Sebenarnya inilah gambar pertama sepanjang berhariraya bersama suami. Saya bukanlah seorang yang suka bergambar, begitu juga dengan suami. Kiranya tahun ni break record bergambar di hari raya! Seronok pulak melihat gelagat anak-anak.

Alhamdulillah, Iman tahun ini berpuasa penuh, walaupun dalam sebulan itu ada tiga hari dia tidak bangun bersahur. Pernah sehari, dia meminta untuk berbuka, tetapi abahnya suruh juga dia bertahan. Berjaya juga dia berpuasa hari tersebut.

Rupa-rupanya si abah sudah berniat kalau Iman berpuasa penuh, ada ganjaran yang menanti. Duit raya Iman daripada abahnya melebihi daripada kaklong dan adiknya! Tersenyum lebarlah anak dara kedua saya itu. Kata abahnya itu perangsang buat Iman.

Seperti biasa, beraya di kampung lebih kepada berkumpul bersama keluarga. Apabila berlonggok beramai-ramai, terasa betapa cepatnya masa berlalu. Anak-anak saudara yang masa kecil mereka pernah saya jaga, kini sudah lebih besar daripada Makcu mereka…hahaha. Terasa sudah tua diri saya!

Terbayang gelagat lucu mereka semasa kecil. Malah ada yang sehingga kini masih lagi kelakar. Macam si angah Nini, anak kedua abang saya. Tak kering gusi kami semua mendengar dan melihat aksinya. Biarpun sudah berada di universiti, perangai kelakarnya tak pernah berubah. Kalau bertemu dengan si Mia anak keempat kaklong, memang sakit perut kami semua. Gandingan pelawak mantap. Sampaikan kami pernah mengusik mereka supaya masuk rancangan Raja Lawak!

Sememangnya saat berkumpul bersama keluarga dan sanak saudara menjadi saat yang indah dan sentiasa dinantikan. Cuma tahun ini, anak sulung dan kedua kaklong saja yang tidak dapat bersama. Kak La beraya bersama keluarga mentuanya, manakala Piya di Adelaide, belajar. Namun kemeriahan hari raya tetap juga dirasai dalam kesederhanaan kami menyambutnya.

Semoga saya dipanjangkan usia untuk melihat anak-anak dan anak buah saya ini membina keluarga mereka.

2 comments:

cik WaWa said...

malang sungguh cuyah balik kejap je..ehh..waideminit...mane duit raya ipah???cess!

NIk Fauziah Nik Hussin said...

raya dah abeslah...hohoho!