RSS

Monday, September 20, 2010

What say you??

Apabila sebut sahaja perkataan bermadu, pastinya ramai di kalangan wanita yang mula berasa jengkel. Madu manis bagi lelaki tapi pahit bak jadam bagi wanita. Saya sendiri apabila ditanya oleh sahabat dan juga teman-teman berlainan jantina, apa pandangan saya mengenai bermadu, jawapan saya berikan adalah ianya perkara yang dibolehkan oleh Allah SWT. Jadi apa hak kita untuk mengharamkannya. Namun sebagai wanita, saya benar-benar berharap agar tidak diuji dengan ujian perasaan ini, bimbang saya tidak punya kekuatan untuk menghadapinya.

Namun dalam pada itu, saya sering melontarkan pertanyaan apakah pendirian saya andainya saya dihadapkan dengan situasi tersebut, yang memerlukan pengorbanan. Katakanlah demi menyelamatkan akidah. Apakah mampu untuk saya mengorbankan ‘hak’ sebagai seorang isteri?

Andaikata situasi menuntut agar kita berkorban demi menyelamatkan akidah saudara seagama adakah di waktu itu kita mampu untuk mementingkan diri sendiri? Manakah lebih baik agaknya, membiarkan suami bernikah lagi dengan anak gadis yang lebih kurang sebaya/ tua sedikit daripada anak sendiri atau merelakan kita dimadukan demi menyelamatkan akidah seorang saudara seagama. Mungkin jika ditanya kepada nafsu, pasti jawapannya tidak bagi kedua-duanya, namun andai pengorbanan kita diperlukan waktu itu, tegakah kita untuk mengatakan tidak?

Apakah juga dengan menawarkan kepada suami untuk ‘membuka cawangan baru’ atas dasar menjaga akidah, ini bermakna kasih terhadap suami tidak kuat? Rasanya kalau kita sudah membuat keputusan tersebut, sudah pasti tidak begitu! Mungkin juga nanti akan menyedarkan kita bahawa suami bukanlah hak mutlak kita. Malah mungkin juga kita akan menemukan hakikat, bahawa suami dan institusi perkahwinan itu bukanlah matlamat utama kita tetapi alat untuk mencapai redha Allah. Benarkah begitu? Mungkinkah begitu? Mampukah begitu?

Saya benar-benar ‘angkat topi’ kepada sahabat-sahabat yang rela dirinya dimadukan atas apa juga alasan, malah mampu hidup rukun dan damai biarpun berpoligami. Memang bukan senang mendidik jiwa agar mampu menerima takdir Allah, namun bagi yang meletakkan Allah sebagai matlamat hidupnya, sudah pasti tiada yang mustahil dalam kehidupan.

Apa kata anda?

2 comments:

idasm said...

tuhan penentu segalanya.....

NIk Fauziah Nik Hussin said...

btol ida, Tuhan penentu segalanya...tp bagi yg diuji dengan ujian tersebut dalam situasi mana sekalipun, tentunya kesabaran menjadi kunci utama kan? Semoga ida dalam limpah rahmat Allah selalu! selamat hariraya (tak terlambat lagikan? hehe)