RSS

Thursday, September 23, 2010

Alahai anak…

efa dengan kakak sepupunya najla

Kata orang, lain anak lain kerenahnya. Kalau sepuluh orang anak, biarpun lahir dari perut ibu yang satu, tetap berlainan tingkah laku mereka. Sepuluh orang sepuluh jenis kerenah. Memang setiap satunya menguji kesabaran ibu bapa.

Anak saya cuma ada tiga sahaja.. tiga-tiga perempuan. Kata kawan saya, Charlie’s Angels. Ketiga-tiganya kerenah mereka berbeza. Yang bongsu Efa (setakat inilah), memang manja. Asyik nak menang saja dengan kakak-kakaknya. Banyak cakap dan boleh tahan juga loyar buruknya. Biarpun sudah masuk tahun ke dua bersekolah, tapi setiap pagi masih perlu dimandikan. Menangis dan buat perangai di waktu pagi memang suatu yang lumrah. Alasannya tak mahu pergi sekolah sebab penat. Tapi bila diugut untuk diberhentikan sekolah, menangis pula!

Yang tak tahannya, dalam pada melalak hendak ke sekolah dan jenuh berdukung serta minta dimandikan setiap pagi, dia termasuk dalam kategori nakal di sekolah. Ada saja aduannya bila saya balik dari kerja. “Umi hari ni adik kena rotan dengan cikgu”... tentu saja berderau darah saya mendengarnya. Terfikir juga apa salah anak saya yang baru berumur 5 tahun dirotan gurunya. Bila diselidik, rupa-rupanya dia nakal di kelasnya. Komen saya.. rasakan, itulah balasannya kalau tak nak dengar cakap cikgu! Sudahnya dia hanya tersengih.

Petang tadi sewaktu balik dari pasar malam, dia memberitahu lagi. Katanya tadi dia didenda berdiri di dalam kelas. Saya pun bertanya mengapa adik kena denda. “Tadi adik, Ain dan Aimuni, kita orang main lari sana lari sini dalam kelas. Lepas tu cikgu denda. Cikgu kata adik tak boleh duduk.”

Terasa lucu pun ada. Bukan apa, kedua-dua kawan Efa, Ain dan Aimuni juga sedikit sebanyak mempunyai ciri yang hampir sama. Mereka jenis yang buat perangai di pagi hari sebelum ke sekolah. Kalau Efa cuma ‘melalak’ di rumah setiap pagi. Tapi Aimuni pula siap berguling-guling mengamuk di hadapan pintu masuk sekolah! Memang lucu.. Tergelak saya dan suami melihatnya. Bukan apa, sangka kami, kami saja yang terpaksa menghadapi kerenah Efa yang suka menangis di pagi hari..tapi ada lagi yang lebih teruk bila anak dah berguling-guling di hadapan pintu pagar sekolah.

Ternyata dalam sifat cengeng mereka, bila sudah berkumpul atau istilah Efa, ‘geng adik’, terserlah juga kenalakan anak-anak kecil ini!

2 comments:

Suhana Shahril said...

Haha..ana pulak anak yg no2 yg nakal.Selalu bwk balik harta menda org..pastu claim kata...si polan tu yg bagi..aduhh..penin kepala
Paling geram bila..lipstik dan bedak kompak ana pun sudah jadi koleksi peribadinya.Pantang lepa,beg tgn pasti diselongkarnya
Nak melawa sahaja keja nya..huhu

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Ana..gitulah kerenah budak2.. efa pun kdg kala mintak belikan dia make-up..aduiii! maknya sebatang lipstik pn takde.. pening akak!