RSS

Wednesday, January 16, 2013

Istikharahlah....!

Ya Allah, andai dalam pengetahuanMu perkara ini baik bagiku, agamaku, masa depanku sekarang dan akan datang, maka kau dekatkanlah ia padaku dan dekatkanlah aku padanya. Tapi jika dalam pengetahuanMu ia buruk bagiku, agamaku, masa depanku sekarang dan akan datang, maka kau jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkan aku daripadanya. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui sedang aku tidak tahu. 

Itu adalah antara intipati doa istikharah. Apabila disebut istikharah maka, biasanya akan tergambarlah situasi membuat pilihan apabila sampai jodoh. Sama ada mencari jodoh, memilih calon yang sesuai daripada calon-calon yang ada dan segala yang bersangkutan dengan jodoh.

Sebenarnya fungsi istikharah ini bukan sahaja apabila hendak berkahwin. Ia sebenarnya lebih luas kontaksnya, iaitu apabila kita berdepan dengan kebuntuan untuk memilih atau membuat keputusan. Malah bagi orang yang teliti mencari keredhaan Allah, istikharah seringkali menjadi amalan. Sebagai penguat dan juga meminta restu dari Allah.

Kita manusia memang sangat terbatas pengetahuan apatah lagi melibatkan masa depan. Justeru dengan beristikharah, kita akan beroleh keyakinan. Jika gagal sekalipun selepas istikharah maka ia lebih memudahkan kita menerima takdir ketentuan Tuhan bahawa yang berlaku itu memang suratan untuk kita. Lalu tiada rasa penyesalan. Memang bukan mudah untuk mencari hikmah di sebalik musibah.Namun akhirnya kita akan sedar bahawa apa yang Allah kurniakan itu, adalah yang sebenarnya kita perlukan dan sesuai dengan diri kita, bukan kemahuan kita.

Ramai yang bertanya, apakah firasat yang biasa diperolehi daripada istikharah ini? Selalunya dikaitkan dengan mimpi. Sebenarnya petunjuk datang dalam pelbagai bentuk. Ada yang beroleh mimpi, ada yang dapat merasai ketenangan hati, dipermudahkan laluan yang dipilih atau sebagainya yang boleh dirasai sendiri oleh yang melakukannya.

Mungkin tidak cukup dengan sekali melakukan solat, lebih baik diulang sekurang-kurangnya 3 malam berturut-turut. Afdhal dilakukan sebelum tidur. Kemudian setelah solat terus sahaja tidur dalam keadaan berwuduk dan tidak lagi bercakap-cakap.

Bagi mereka yang bertanya saya apa yang patut dibuat apabila perlu membuat keputusan atau memilih..inilah nasihat saya: Istikharahlah... minta 'pendapat' pemilik dan pencipta kita kerana DIA maha mengetahui. You'll never know the power of doa!

2 comments:

Dinas Aldi said...

Salam. Lama menghilangkan diri na. Betoi tu, bila buntu dalam membuat keputusan, istikharah la jalan terbaik. Hanya dia yang Maha Mengetahui :)

NIk Fauziah Nik Hussin said...

sgt lama.moga lepas ni tak hilang lagi heheheh