RSS

Monday, July 16, 2012

Buat seorang Kak G…




Meninjau laman FB.. tiba-tiba saya terpandang status seorang sahabat lama – seorang kakak, naqibah usrah@ bulatan gembira saya sewaktu di kolej dulu..Kak Ruziah Hamsan yang saya panggil Kak G. Ingatan saya kembali terheret ke zaman bergelar pelajar.  Zaman kenakalan saya.  Nakal tapi terkawal.

Teringat sesosok peribadi bernama Ruziah.  Hitam manis orangnya, lembut peribadinya dan bersifat keibuan.  Saya cukup suka melihat dia yang selalu berjubah hitam berniqob.  Tapi yang saya sangat kagumi sifatnya yang penyayang dan  mengambil berat. Dia selalu sudi ‘memberikan telinganya’ untuk mendengar segala permasalahan dan selalu memberikan nasihat yang berguna.

Dia juga sangat berani, katanya yang perlu ditakutkan hanya Allah sahaja. Justeru, saya tak pelik, apabila dapat tahu dia sekarang ini menjadi seorang bilal memandikan jenazah.   Membaca di wall fb nya, saya tahu dia banyak menyimpan pengajaran daripada usaha fardu kifayahnya. Dan saya berasa rindu untuk mendengar kisah-kisah teladan seperti yang pernah dikongsikan dulu-dulu.

Di kalangan anak-anak usrahnya,  sayalah yang paling manja dan suka ke hulu ke hilir dengannya.  Biliknya selalu menjadi tempat lepak saya. Kalau terasa nak bangun qiam, sudah pasti biliknya jadi tempat tidur saya. Sebab pasti jam 3.30 pagi dia akan bangun dan kejutkan saya untuk bangun bersamanya.

Waktu senggang antara Magrib dan Isyak atau kadang-kala melarut hingga jam 10 malam sebelum mula mentelaah, akan diisi dengan pelbagai cerita teladan.  Mini usrah kami. 

Satu kenangan yang paling tak dapat dilupakan, satu perkara kecil tapi menyentuh hati.  Lengan baju kurung saya waktu dulu tidak bercekak. Dan waktu dulu masih belum ada sarung tangan seperti yang dapat dibeli pada hari ini. Kalau ada pun cuma arm guard untuk pemain badminton, memang tak sesuai dipakai. Teringat waktu tu… kak G dengan selamba menjahit butang ketip pada hujung lengan baju kurung saya dan mengetipkannya.  Small gesture tapi ingatan tersebut  tak pudar dari ingatan saya.

Begitu juga, satu masa kaki saya pernah terseliuh ditimpa cermin pecah (mujur tak luka). Kak G lah yang mengurutnya sehingga baik…dan yang lucunya kaki saya diurut dengan margerin sebab waktu tu tak ada minyak panas.

Saya sangat bersyukur sebenarnya kerana pernah  ditakdirkan menjadi anak usrah kak G… Melaluinya dengan izin Allah banyak yang saya dapat pelajari. Dan yang paling utama, melaluinya saya banyak bermuhasabah diri khususnya dalam bab akhlak.

Biarpun kami terpisah apabila kak G mendirikan rumah tangga  sewaktu bergelar pelajar, ingatan saya terhadapnya tak pernah putus. Dan alhamdulillah silaturrahim yang terputus puluhan tahun, akhirnya kembali tersimpul apabila kami bertemu semula di laman FB.

Terharu saya apabila Kak G masih lagi seperti yang saya kenali dulu…penuh dengan sifat memahami, pengasih, mengambil berat dan yang pasti…dia masih mengenali dan memahami diri saya. Tak perlu saya ungkapkan..dia sudah tahu gelojak perasaan saya. Dan ayat yang menyentuh jiwa saya…bila dia katakan, “Kak G kenal perangai adik manja kak G neh…”

Sungguh… saya terharu dan kagum dengan kekuasaan Allah yang menautkan hati kami. Tak perlu saya ceritakan apa masalah saya. Sebab dalam bercerita secara tak langsung, dia sudah menjawab persoalan yang menghantui diri saya. Dan bila saya akhirnya membuka kisah, seperti biasa nasihat yg amat berguna saya perolehi…Macam dulu-dulu.  Mudah-mudahan Allah menautkan ukhuwah kami hingga ke jannah.

3 comments:

azlina wahidina said...

Assaalamualaikum kak nik....
Terharu membaca kisah kak gee...beruntung akk mempunyai sahabat sepertinya...alahamdulilah.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

wassalam...azlina.

memang beruntung, syukur pada Allah.
Kata Saidina Abu Bakar sahabat itu ialah orang yang sanggup mengambil kesusahan sahabatnya untuk merasa sendiri peritnya dan sanggup berkorban demi sahabatnya.
Kalau berjumpa org yg mcm tu jgn dilepaskan. Moga Azlina juga dikurniakan sahabat yang baik.

yogi agoeng said...

Assalamualaikum..
wah.. ceritanya mengharukan sekali..

kunjungi blog saya yah
http://jilbabluye.blogspot.com/
terima kasih

Wassalam