RSS

Friday, December 30, 2011

Sebab mulut iman binasa!



Sebut hal mulut ini, memang macam-macam perkara yang boleh dikaitkan dengannya. Malah banyak peribahasa yang mengaitkan tentang mulut. Mulut tempayan, berat mulut dan ringan mulut, antara contoh biasa yang digunakan ramai orang.

Begitu juga dengan kata bidalan, sebab pulut santan binasa sebab mulut badan binasa. Menunjukkan betapa peranan mulut atau apa yang disebut oleh mulut akan memporak-porandakan hidup.

Sebab itu Nabi saw bersabda yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, “Siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau ia diam.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim).

Namun pernahkah kita semua terfikir, disebabkan mulut juga iman dan akidah kita boleh binasa?

Sebenarnya ramai di kalangan kita yang tidak sedar bahawa disebabkan kata-kata yang keluar daripada mulut kita, menyebabkan jatuh syahdah atau gugur keimanan kita. Benarkan begitu?

Keimanan itu terbina di atas 3 unsur iaitu takrir , tasydid dan amal; diucapkan di mulut, membenarkan di hati dan dimanifestasikan dengan perbuatan. 3 unsur inilah yang membina keimanan. Justeru andai rosak salah satu daripada 3 unsur ini maka bukankah akan rosak keimanan kita?

Sifir iman bukan 3-1 jadi 2. Tapi 3-1 jadi 0!

Contoh mudah, mulut kita suka sangat sebut: “Mujurlah ada awak, kalau tak tahu apa nak jadi.”

Kata –kata sebegini sebenarnya sangat mengundang bahaya. Bayangkan kalau dilafazkan dengan taklid bahawa sebab kawan kita itu ada kita selamat, maka apa jadi dengan iman kita? Tak takut jatuh syirik kah kita?

Mungkin lebih molek kalau kita tukar, “Mujurlah Allah hantar awak...alhamdulillah, syukur sangat-sangat”.

Itu baru satu contoh kecil. Banyak lagi perkara yang sebenarnya membuatkan kita berada di jurang syirik.

“Kalau tak undi parti ni jangan mimpilah nak maju, banyak peluang kerja, senang dapat makan!”

Allah..Allah. Tak kisahlah anda nak mengundi siapa, parti mana - itu hak masing-masing dan saya tidak bercakap tentang politik..tapi perhati apa yang kita lafaz di mulut dan iktikad kita. Sebab beza iman dan kufur itu sangat tipis garisannya!

Begitu juga, berhati-hatilah apabila bercakap tentang hukum disyariatkan oleh Allah dalam Quran. Jangan sebab nafsu, mulut kita bercakap sekehendaknya. Dan natijahnya badan kita yang merana, iman kita yang binasa.

“Pada hari ini Kami kuncikan mulut mereka dan tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), serta kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang telah mereka usahakan .” (surah Yasin: 65)

2 comments:

Unknown said...

terima kasih atas ingtan ni kak nik.. memang betul.. harus sentiasa beringat dgn pertuturan harian

Qawiem Khairi said...

Salam mahabbah dan ukhwah fillah.
Moga Allah kasih dngan anda. Amin.