RSS

Wednesday, December 7, 2011

Perjalanan terakhir…


Tiada kata sebenarnya yang mampu mengungkap perasaan kehilangan ayahanda yang sangat dikasihi, memang sangat tak disangka. Namun, segalanya telah tersurat.

Ayahanda saya memang mengalami masalah kencing manis dan jantung. Namun keadaanya terkawal. Hinggalah dua minggu sebelum pemergiannya, dia kurang berselera makan dan mengalami demam.

Pada subuh 19 November, ayah terbangun dari tidur, muntah-muntah, sakit perut, menggigil dan sakit dada. Lalu kakak kedua yang tinggal bersama ayah terus membawanya ke hospital.

Setelah dilakukan pemeriksaan, ayah disyaki mengalami masalah apendiks. Lalu ayah dimasukkan ke wad. Pada hari ketiga, menurut kakak sulung saya, ayah mengalami sakit perut yang serius. Setelah dijalankan pemeriksaan teliti, doktor mendapati apendiks ayah telah pecah.

Memang sukar untuk dijalankan pembedahan membuang apendiks tersebut, disebabkan masalah jantung dan kencing manisnya. Lalu doktor membuat keputusan untuk melakukan rawatan secara konservatif iaitu melalui suntikan antibiotik dan berharap lemak-lemak akan menutup apendiks yang pecah itu.

Alhamdulillah, dari 19 hingga 28 November, kesihatan ayah semakin positif. Ubat antibiotik yang diberikan membantunya. Saya sempat balik menjaga arwah pada 24 November hingga 27 November, menggantikan kakak dan abang yang telah menjaga ayah sebelum ini.

Ayah sudah boleh makan makanan lembut dan minum susu. Setiap setengah jam, ayah akan minta minum air. Memang sukar juga, sebab ayah cuma boleh minum satu liter sehari. Terpaksa juga mencatu minuman untuknya walaupun kasihan melihat dia kehausan. Untuk mengurangkan rasa haus, ayah minta ditambah ais dalam minumannya, alhamdulillah dengan itu dapatlah mengikut apa saranan doktor.

Pada hari ketiga menjaga ayah, sewaktu membantu menukar lampin pakai buangnya, hati saya tersentuh melihat najisnya yang kehitaman. Terdetik rasa tidak sedap hati, tapi saya pendam rasa itu. Tambahan pula ayah kelihatan semakin sihat, wajahnya juga tampak kemerahan berbanding kali pertama saya menjengahnya - pucat dan sangat uzur.

Hari Ahad, saya terpaksa kembali semula ke Kuala Lumpur untuk menyiapkan tugas. Lalu pada ayah saya katakan saya terpaksa balik dahulu dan kembali menjaganya semula Jumaat nanti (2 Dis ’11). Dan ternyata kesihatan ayah semakin baik malah diberitahu akan dibenarkan pulang sehari dua lagi. Namun ternyata perancangan Allah mendahului perancangan manusia.

Selepas solat Subuh pagi Khamis 1 Disember, suami saya mengajak balik ke kampung menjenguk ayah. Katanya, dia balik sekejap dan tinggalkan saya terus sehingga Ahad. Kebetulan dia juga tidak sempat lagi menjenguk ayah disebabkan urusan kerja dan mengalami demam.

Sewaktu jam menunjukkan angka 9 pagi, tiba-tiba kakak keempat saya menelefon memberitahu keadaan ayah yang semakin tenat. Saya yang waktu itu sedang bersiap-siap untuk ke pejabat benar-benar terkejut dan tak terkata apa-apa. Setengah jam kemudian kakak kedua menelefon memberitahu ayah nazak dan tepat jam 10.30 dia menelefon lagi memberitahu ayah sudah kembali ke rahmatullah.

Gelap terasa dunia sekejap. Dalam tempoh tak sampai dua jam segalanya terjadi ibarat sekelip mata. Terasa umpama mimpi… tak percaya dan sedih yang sukar digambarkan. Ya, saya kehilangan seorang ayah yang sangat saya kasihi…

Bergegas saya pulang ke kampung dan setibanya di rumah jenazah ayah masih belum tiba dari hospital. Ayah siap dimandikan dan dikafankan di hospital dan selepas zohor sekitar jam 2.30 barulah jenazah ayah tiba di rumah…

Demi dibuka kain kafan yang menutupi wajah ayah tercinta, berderai air mata saya. Tampak tenang seraut wajah tua ayah. Umpama dalam tidur. Jenazah ayah saya kucup perlahan..sejuk umpama ais..ye benar ayah saya sudah tiada.. pergi yang takkan kembali lagi….

Alhamdullillah tepat jam 4 petang jenazah ayah selamat dikebumikan dan sebagai anak saya sempat melakukan sumbangan terakhir menyolati jenazahnya.

Sungguh saya berasa separuh semangat saya terbang…saya kehilangan seorang insan yang sentiasa menjadi pendengar setia cerita-cerita saya. Tiada lagi kelihatan seorang tua yang duduk di kerusi rehat tepi pintu berehat sementara menunggu masuk waktu solat atau setia mendengar celotehan anak cucunya.

Terlalu banyak kenangan bersama ayah..paling tak dilupakan kesungguhannya membantu saya menghafaz surah Sajadah. Malah terngiang katanya, “ulang baca 40 kali, insyaAllah boleh ingat.” Dan pasti saja air mata terus berderai tatkala menghadap al-Quran, sebab teringat tegurannya kalau bacaan yang dibaca kurang sempurna.

Moga Allah mengurniakan maghfirah, rahmat dan menjadikan tempat rehat ayah sebagai taman syurga.



8 comments:

anis said...

mudah2an, aaminn..

Unknown said...

Salam takziah & ALFatihah kak nik..

menitis laju airmata saya mbaca n3 kak nih...

fisha said...

takziah kak, moga tabah mengahdapi dugaan ini...

aJa said...

al-fatihah.

sedey jugak...bak aja dah lama takde...:(

kaknOOr said...

Al-fatihah

sedih baca n3 kali ni...
Setiap yg hidup pasti pergi juga akhirnya.......

Semoga arwah ditempatkan bersama-sama org yg soleh...

amin

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Ameeen..
terima kasih sahabat semua...

azlina said...

assalamualaikum kak nik...

takziah buat akk dan seluruh ahli keluarga semuga sabar dan redha dengan ujian kehilangan insan tersayang..
al-fatihah buat aruan semuga di tempatkan bersama para solihin..

idasm said...

AKAK,
salam takziah. alfatihah buat arwah ayah akak.
sedih baca kak, ida pun nangis sama.
semoga dicucuri rahmat ke atas roh arwah.

amin.