RSS

Saturday, January 1, 2011

Laksa Sarawak..nyaman!!

Selamat tahun baru 2011 kepada semua sahabat sekalian. Alhamdulillah, syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana masih lagi dipanjangkan usia hingga ke saat ini. Ini enrty pertama tahun barulah kiranya… saya cuma ingin berkongsi cerita tentang makan …hehe..

Baru-baru ini sahabat saya si Liza Bujang nun di Sarawak sana, telah mengirimkan rempah laksa Sarawak. Dalam banyak-banyak jenis laksa hanya laksa Sarawak yang sering diperkatakan orang itu saja yang belum saya cuba. Lalu si Liza bertanya sama ada saya ingin mencubanya tak, dia akan mengirimkan untuk saya rempahnya.

Lalu Selasa lepas, 28 Disember saya pun ke pejabat pos untuk mengambil bungkusan yang dikirim oleh Liza. Bungkusan tersebut sudah sampai pada hari Khamis sebelumnya tetapi anak-anak yang ada di rumah tidak sedar kedatangan posmen. Terpaksalah ke pejabat pos untuk mengambilnya.

Kebetulan waktu saya sampai di pejabat itu masih awal pagi (sebelum saya ke ofis) jadi, tidak ada orang lain di situ. Yang lucunya sewaktu mengambilnya, bekas tersebut dimasukkan dalam plastik, kerana minyak sudah meleleh keluar dan bungkusan tersebut pun sudah lencun berserta dengan bau rempah yang semerbak harum! Pekerja pos tersebut ketawa katanya ini mesti makanan…Dan bungkusan tersebut saya bawa ke ofis dan tumpang simpan dalam peti sejuk di kedai mamak di bawah pejabat saya! Hahaha…



Saya sebenarnya berasa sangat terharu dengan susah payah Liza membungkus dan menghantarnya dari jauh. Ingatkan, saya ingin cuba mencari di sini sahaja atau mencari resipi membuatnya di internet. Tapi kata Liza, cubalah yang asli dari Sarawak dan yang penting sudah pasti halalnya.

Disebabkan sibuk dengan kerja saya terpaksa menangguhkan dulu untuk memasak laksa Sarawak sehinggala semalam yang berkebetulan cuti kerana Malaysia menang bola walaupun cadangan awal hendak membuatnya pada hari ini.

Lalu petang semalam, saya pun memulakan operasi memasaknya. Berpandukan resipi dari blog Che Mat Gebu dan yang tertera pada pembungkus rempah, maka inilah hasilnya!


Memang sedap laksa Sarawak. Kata Iman dan Efa, macam mihun sup. Kata Along pulak baunya tak sedap (sebab bau rempah) tapi rasanya sedap! Rasa saya orang dalam pantang pun boleh makan kuah laksa ni sebab rempah ratusnya mengingatkan saya waktu pantang. Apapun kalau anda tak pernah merasainya.. bak kata pensyarah saya dulu..hilang satu nikmat hidup ha.ha.ha!

Kepada sahabat saya Liza, terima kasih banyak-banyak.

6 comments:

Leeza said...

Salam Nik...aku pulak yang kecur liur tengok laksa yang kau buat ni. hahaha..pecah dia yek.isk2 ganas sungguh pekerja pos.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

a;ah za pecah bekasnya tapi mujurlah isinya tak terjejas. mmg sedap laksa s'wak za.

Marzalina said...

nampak sedap giler!!

NIk Fauziah Nik Hussin said...

hehehe..alhamdulillah intan, sedap pun...tp klu org s'wak btol buat agaknya lagi sedap hehee.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

alamak buat hati terasa nak cuba pulak laksa swak ne

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

alamak buat hati terasa nak cuba pulak laksa swak ne