RSS

Tuesday, July 13, 2010

Terima kasih...

Dia saya ‘kenal’ melalui sahabat maya. Tak pernah bersua mata. Daripada sahabat-sahabatnya, soalan dilontarkan kepada saya untuk menjawabnya. Setiap soalan yang dikemukakannya, membuatkan saya terpaksa berusaha mencari jawapan. Aduh! Tercabar sungguh rasanya. Terpaksa menggali kembali apa yang telah lama dipelajari. Juga terpaksa berusaha mencari jawapan bagi persoalan yang dikemukakan.

Tapi membuatkan saya sedar, betapa ceteknya pengetahuan saya tentang agama yang celik mata, saya sudahpun menjadi penganutnya. Untung saya kerana lahir saja sudah Islam. Benar, tiada yang lebih besar melainkan nikmat iman. Tidak sepertinya, terpaksa membaca, mengkaji dan bertanya apa itu Islam. Malah ada yang menuduhnya sengaja mahu menguji kefahaman kita yang ditanya olehnya. Namun saya lebih suka mengambil sikap husnu zhan...

Yang saya sangat pasti, daripada pertanyaan dikemukakannya, buat saya lebih menghargai agama saya, membuat saya terus mencari jawapan kepada persoalan yang tidak pernah terlintas di fikiran dan pastinya menilai kembali sejauh mana Islamnya seorang saya! Malu? Memang terasa malu...tapi ia juga menerbitkan keinsafan.

Kalau selama ini, saya cuma dapat mengungkap “sampaikanlah dariku walau sepotong ayat”, maka kini sejauh mana satu ayat itu boleh saya sampaikan untuknya? Kalau dahulu saya sering menyebut tugas dakwah itu bukan milik ustaz/ustazah atau pegawai agama, kini ternyata saya perlu membuktikannya!

Ya Allah, terasa beratnya tapi dalam masa yang sama terasa nikmatnya. Nikmat kerana dari sifat ingin tahunya, saya lebih mendalami agama saya. Tidak lagi taklid membuta tuli – mudah-mudahan.

Buat dia yang menamakan dirinya ds, terima kasih...semoga hidayah Allah menjadi milik anda juga hendak-Nya.

2 comments:

azrina nur rusly said...

wah! sama la saya kak.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Ad..
mudah2an kita lebih menghayati