RSS

Tuesday, June 1, 2010

Yang bernama Isteri

Wanita sememangnya dianugerahi dengan sifat pengasih dan penyayang. Dengan sifat tersebutlah maka wanita sanggup berkorban demi insan yang dikasihi. Malah sedari kecil anak gadis sudah menyerlah sikap tanggungjawab dan rela berkorban. Sebab itu tidak hairan kalau kita mendengar komen, ‘mudah ada anak perempuan, umur 9, 10 tahun sudah boleh diharap meringankan urusan rumah tangga.’

Setelah berumahtangga, wanita yang bergelar isteri ini akan terus menerus sanggup berkorban untuk insan tersayang. Biarpun wanita berkerjaya, namun ramai yang tidak mendapat bantuan bibik. Balik dari kerja terus bergegas untuk memasak hidangan buat keluarga. Sambil memasak, sempat lagi memasukkan kain baju kotor ke dalam mesin basuh, untuk memastikan pakaian ahli keluarga sentiasa bersih.

Selepas makan, perhatian ditumpu pula pada anak-anak. Mengajar mengaji, membantu anak menyiapkan homework. Sebelum tidur, sempat lagi menggosok pakaian dan menyediakan kelengkapan semua ahli keluarga untuk esok hari pula. Begitulah peranan seorang wanita yang bernama isteri dan ibu.

Dan uniknya, pengorbanan wanita ini tidak memerlukan dirinya diiktiraf atau diberi penghargaan. Cukuplah ucapan terima kasih. Atau kalau dia sudah memasak, tunjukkan dengan makan masakannya dengan berselera.

Cuma apa yang diharapkan daripada suami ialah kasih sayang. Cukup kalau suami mengungkap kata sayang dan menghargainya sebagai seorang wanita. Ya, nilai kasih sayang dengan tidak menduakan dirinya!

Wanita dan kasih sayang, mereka akan sanggup berkorban apa sahaja atas nama kasih sayang. Mereka rela bersusah payah dan menanggung kesakitan, atas nama kasih sayang. Dan kasih sayang yang diterima dari seorang suami akan terus kekal dalam ingatan dan di hati biarpun terpisah nyawa dari badan.

Sebab itu bukan sesuatu yang pelik andai kita dapati ramai wanita yang bercerai mati dengan suami, tidak tega untuk mencari pengganti. Dan lumrah kita dengar, hanya perkara yang baik-baik dan muluk-muluk sahaja keluar daripada mulut isteri yang kematian suami tercinta.

Teringat bicara seorang sahabat yang juga seorang penulis terkenal...walaupun suami telah lama kembali ke rahmatulllah kerana kanser, namun di hati sanubari, seolah-olah suami baru pergi semalam. Dari mulutnya terlafaz, kerana dorongan suamilah (yang sewaktu itu terlantar) dirinya bergelar penulis. Dan sehingga kini masih belum boleh berbicara tentang suaminya kerana sebak sentiasa mengundang mengenangkan kasih sayang yang pernah tertumpah buat dirinya dan anak-anak. Begitulah wanita dan kasih sayang...segala kenangan manis sukar terpadam.

Namun awas, wanita juga punya sifat pendendam yang sangat bahaya. Sekali hatinya terluka sukar untuk dia memaafkan. Malah tindakannya juga tak akan terfikirkan oleh akal yang waras. Justeru, tidak pelik kes Lorena Bobbit boleh berlaku!

Tidak hairan, kalau wanita akan mengungkit segala titik bengik perkara yang pernah dibuatnya lantaran hati yang terluka dan berasa dikhianati. Terjawab rasanya pertanyaan seorang sahabat yang isterinya menuntut segala yang diusahakan bersama hanya kerana dia berkahwin lain!

15 comments:

en_me said...

ammvoiii.. nak membobbit ghitewww.. uhuhu

maza said...

huhuhu... takutnya pasal so Bobbit itew.

NIk Fauziah Nik Hussin said...

en_me, maza.. jaga2!!!
yang penting, didiklah 'tulang rusuk' kalian dengan Iman dan Islam..insya-allah selamat!

Haiza Najwa said...

sebaknyer Nik..tumpah tros ke relung jiwa. trmangu I sejenak. Sesuatu yg alangkah benarnya!

Haiza Najwa said...

and wat we discussed jest now please regard'em as secret between only us. Can I request that much from U Nik?

salamz sayang selalu
missed U

NIk Fauziah Nik Hussin said...

kak Haiza..

sure sis... tightly zipped already!

JuliaEsqa said...

sob..sob..(sambil mengesat linangan airmata) terharu baca entri ni...terutama kisah kwn akak yang suami dia meninggal tu. Para suami harus baca ni...

Packy @ Mawar said...

Nik, tersangat lah betul dan tepat. Come rain or shine,no matter what...women are full with their unconditional love..

hans said...

sifat dendam memang xbagus kan

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam jue,
unik kan kejadian wanita? mmg suami2 musti mau baca!
hehe

Kak packy
mmg wanita penuh dgn kasih sayang.. hanya yang kering hati dan cacat iman saja yg jd zalim!

Hans..
very true..dendam umpama api dlm sekam!

sya said...

salam kak nik..
memang kak...
perempuan tak kisah berkorban apa saja untuk suami. cukup sekadar suami setia..

kata salah seorang pakar motivasi, sebanyak mana pun suami berkorban untuk isteri, tetap takkan mampu tandingi pengorbanan isteri untuk suami....

hans said...

yups
cara xnak dendam ialah jgn simpan kemarahan atau pendamkan
luahkan

p/s : Review Lagenda Budak Setan Di Blog Saya

Hamizah said...

tulisan yang jujur drp seorg isteri..

AntuGorgon said...

Mohon izin utk di copy.. :-)

MyHasla said...

sooo the very true kak nik!