RSS

Wednesday, May 12, 2010

Kutip pengalaman!

Baru-baru ini (6-9 Mei) saya sekali lagi berpeluang ke Kedah. Kali ini atas urusan kerja…tapi bekerja ‘di kampung’, memang teruslah jadi misi percutian untuk anak-anak. Cuma saya dan suami terkejar-kejar ke sana-sini, manakala anak-anak berehat sakan di rumah Pakngah Qadet depa!.

Dalam ‘misi’ kali ini, saya sempat menemubual Ustaz Mujahid Yusof Rawa, anak bekas mursyidul am PAS pertama, Pak Yusuf Rawa. Beliau juga merupakan Ahli Parlimen Parit Buntar. Bermacam perkara dikongsi oleh beliau sehingga tak kering gusi kami dibuatnya.

Agak lama juga berbual sehinggalah jam 12 tengahari dan terpaksa berhenti untuk bersiap solat Jumaat. Tambahan pula pada malam tersebut ada program besar yang perlu dihadiri. Program yang sangat menarik dan sebenarnya menjadi misi penting pemergian saya ke sana.

Sudah lama saya mendengar cerita, perihal Ustaz Mujahid yang sering mengadakan dialog di gereja. Sesuai dengan jawatannya dalam parti yang memegang Lujnah Perpaduan Antara Kaum, menjadi tugas beliau memberi penerangan tentang Islam dan perkara-perkara berbangkit mengenainya.

Sepanjang temubual bersama beliau, saya dapati Ustaz Mujahid mempunyai peribadi yang mudah didekati dan mudah mesra orangnya. Justeru tidak hairanlah, dalam program yang berlangsung di Church Of Christ The King, Sg. Petani beliau begitu mudah diterima oleh mereka yang hadir di situ. Ini bukanlah kali pertama beliau menghadiri dialog, malah kalau tidak silap saya kali kesembilan. Sebelum ini beliau pernah menghadiri 7 dialog di tujuh buah gereja di Pulau Pinang, dan sekali di sebuah gereja di Taiping.

Dalam dialog antara agama (mengenai penggunaan nama Allah) itu, Ustaz Mujahid sebenarnya memberikan penerangan mengenai Islam, apa yang terkandung di dalam al-Quran dan antara persoalan-persoalan perbezaan akidah.

Antara yang menarik dapat dikupas mengenai mengapa kejadian manusia yang berbeza dari segi rupa paras serta suku kaum yang antara lainnya bertujuan untuk saling kenal mengenal dan akhirnya yang terbaik itu adalah yang bertaqwa di sisi Allah. Juga perbezaan kefahaman tentang ketauhidan serta keesaan Allah SWT, menerusi surah al-Ikhlas, tentang tiada paksaan dalam beragama, serta perihal tentang perbezaan agama dengan huraian dari petikan surah al-Kafirun.. “lakum diinukum waliyadeen”. (Detail mengenai program tersebut akan saya tulis dalam Muslimah keluaran Julai, insya-Allah).


Pertama kali dalam sejarah hidup melangkah memasuki gereja, bersama suami dan anak sulung saya Nurul Huda, memberikan pengalaman baru buat diri saya. Tapi yang lebih mengesankan ialah dialog yang bertujuan mencari persefahaman, rasanya sedikit sebanyak menjadi jalan/uslub dakwah untuk menerangkan keindahan Islam itu kepada khalayak bukan Islam. Dan dengan keperibadian yang ditunjukkan oleh Ustaz Mujahid serta penerimaan positif khalayak (bertubi-tubi soal jawab dan pendapat positif yang diberikan sewaktu sesi pertanyaan) saya yakin akan ada insan-insan yang dibuka hatinya untuk menerima Islam. Mudah-mudahan!

Pada hari Ahad, sebelum pulang, saya sempat bertemu sekali lagi dengan Toksu Hajah Soffiyah Hj. Idris (pernah saya tulis sedikit mengenainya dalam entry terdahulu). Tujuan kali ini ialah untuk merakamkan serba sedikit kisah hidup beliau. Alhamdulillah, masih banyak juga yang diingatinya. Memang kagum saya dibuatnya! Saya sebenarnya baru tahu yang Toksu ini pernah melahirkan 16 orang anak dan daripada 16 kelahiran itu 2 pasang kembar, iaitu Muhsin dan Hasnah (anak ke-12/13) dan Abd. Halim dan Halimah (anak ke-14/15, walau bagaimanapun Halimah meninggal di usia masih kecil). Memang beliau seorang ibu yang cukup hebat!

Ada juga peristiwa lucu, selepas mengambil gambarnya, beliau mahu melihat gambar yang dirakamkan. Kebiasaannya, kalau sudah meniti usia emas, rata-ratanya sudah kurang penglihatan, justeru saya terlupa yang Toksu masih terang matanya. Sempat juga beliau menarik kamera digital di tangan saya untuk melihat gambarnya!

Saya yakin daya ingatan dan penglihatan yang baik yang masih dimilikinya itu, berkat amalan solat tahajud, solat dhuha dan membaca al-Quran yang tidak pernah ditinggalkannya walaupun usianya kini telah menjangkau 101 tahun. Malah saya sangat kagum, apabila kami berada di ruang tamu rumahnya (sewaktu kami tiba beliau sedang dimandikan) dia masih ingat akan kami. Katanya, “ni yang datang dulu waktu Maghrib, anak Ramlah!”. Dan seperti biasa, kami disuruh makan dahulu sebelum pulang!

Saya juga berkesempatan bertemu dengan dua orang sahabat maya, Ayu dan Kak Packy. Sudah dua kali saya berhajat untuk bertemu dengan Ayu, alhamdulillah kali ketiga ini hasrat tersebut dikabulkan Allah. Ayu turun dari Arau ke Sg Petani pada petang Jumaat, (kebetulan untuk appoint di Alor Star keesokannya, sambil bercuti rehat hujung minggu dan saya pula bersiap sedia untuk ke program dialog) dan kami berjumpa di restoran Radix FC.

Seronok melihat gelagat Afif yang ceria dan wajah Afif yang comel. Afif agak hampa kerana tak dapat berjumpa dengan Efa dan Iman, yang terpaksa saya tinggalkan dengan MakNgah mereka. Begitu juga dengan Najib suami Ayu, peramah orangnya. Dan dapat saya lihat, Najib seorang yang sangat sabar melayan isteri dan anak. Semoga Allah terus memberikan kekuatan dan kesabaran buat Najib mengharungi dugaan.

Cuma sedikit berita yang kurang menyenangkan, Ayu mungkin mengalami serangan penyakitnya dan kali ini saraf mata kanannya mungkin terlibat. Beliau memberitahu mata kirinya sudah tidak boleh melihat langsung dan mata kanannya pula kabur. Dan untuk pengetahuan semua, Ayu dimasukkan ke hospital di Penang hari Selasa (11 Mei) untuk pemeriksaan lanjut. Sama-sama kita berdoa semoga Ayu diberi kesihatan oleh Allah SWT dan terus tabah dengan ujian yang menimpa.

Kak Pakhiroh aka Kak Packy, saya temui sebentar cuma selepas menemubual Toksu. Memang agak terkejar-kejar tetapi cukup menggembirakan! Orangnya kecil molek dan manis. Memang tak puas berjumpa beliau, harap ada jodoh untuk bertemu dia lagi!

Meninggal bumi Penang, hampir Maghrib dengan harapan dapat tiba di rumah sebelum tengah malam. Namun sudah tersurat, kenderaan kami mengalami kerosakan. Mujurlah sudah tak jauh dari Bidor. Dengan nasihat PLUS, kami masuk ke exit Bidor dan akhirnya tepat jam 12 malam kereta terus mati di situ! Terpaksa bermalam di Bidor semalaman.

Setelah check-out dari hotel jam 12 tengahari, kami diambil oleh pengusaha bengkel dan menunggu kereta siap dibaiki. Mujurlah tak jauh dari bengkel, ada sebuah restoran, JJ Nabati. Pengusahanya bernama Kak Ani. Melepaklah kami di situ sehingga kereta siap dibaiki. Kata Kak Ani, memang sudah biasa kedai makannya menjadi tempat mereka menunggu dan baginya itulah sedikit bantuan yang boleh diberikan olehnya. Si Efa sempat lagi bermain dengan Jazli, anak Kak Ani yang berusia enam tahun dan belajar di tadikan Cina.

Jam 6 petang barulah kereta siap dan kami berangkat balik ke KL. Memang memenatkan tetapi mengumpul kenangan dan pengalaman. Bak kata Kak Ani, kalau tidak sebab kenderaan rosak kami tak dapat berkenalan dan menjalin silaturrahim! Akhirnya, tepat 7.45 malam tiba juga di rumah dengan selamatnya!

6 comments:

Packy @ Mawar Merah said...

Salam, Hahaha...Nik, kita sama2 kecil molek...sama tinggi,mmg la tak puas jumpa Nik haritu...hopefully, next time bleh jumpa lama2 sikit...tapi jgn ler buat gempaq mcm haritu....

NIk Fauziah Nik Hussin said...

hahaha...
kak...klu janji takut tak jd, at least terkejut tergempaq ni dpt gak jmpa! Baru real...

Suhana Shahril said...

Lorr..kak nik balik cni..x kabor.Kalo x leh jumpe.Sy kenal Najib tu,keja tempat sama kat UniMAP.Tp opis lain2.Anak dia penah dok sama nurseri dgn anak2 ana.Tak tahu plak wife dia sakit.huhu..

NIk Fauziah Nik Hussin said...

Ana, balik terkejut tergempaq..O, Anak kenal Najib? Tulah isteri dia Ayu tak sihat.

idasm said...

seronok baca kesah akak ... mcm2 pengalaman dan pertemuan yg terjadikan...

Kak Nik said...

tu lah ida.. mmg seronok, dpt jmpa sahabat maya! Bila pulak turn kita nak jmpa walhal dekat je kan hahaha!