RSS

Wednesday, January 5, 2011

Sesi persekolahan, sesi 'paip bocor'

Tahun baru, bermakna bermulalah juga sesi persekolahan baru. Dan bagi ibu bapa yang mempunyai anak bersekolah sudah pasti sibuk menyiapkan segala keperluan sejak awal lagi. Kalau anak seorang dua bolehlah dibuat last minute..tapi kalau bilangan anak ramai maka tentu kena buat bajet awal-awal. Jika tidak, bengkok kita dibuatnya!

Bagi ibu bapa yang bekerja dan terpaksa menyerahkan anak ke pusat jagaan atau kepada baby sitter, kita sering merasakan besar belanja yang perlu dikeluarkan untuk mengupah mereka. Ditambah pula dengan duit susu, pampers dan lain-lain.

Tapi percayalah, apabila anak mula menjejakkan kaki ke bangku sekolah, biaya yang lebih besar diperlukan. Buku, baju sekolah, duit poket dan bermacam-macam yuran lagi. Rasanya ia menjadi keluhan yang 'standard' semua ibu bapa.

Memang segala keperluan bersangkutan persekolahan anak hari ini semakin meningkat. Apatah lagi jika anak-anak bersekolah di sekolah swasta. Daripada buku, yuran sekolah, yuran peperiksaan dan pakaian sekolah serta bermacam perkara titik bengik perlu dilunaskan. Memang setiap kali awal tahun terasa betapa lajunya duit yang keluar..macam paip bocor sahaja!

Mujurlah kaklong sudah pandai mencari buku-buku second hand daripada senior-senior, jadi belanja untuk membeli buku dapat dikurangkan. Ada yang bermurah hati memberikan dengan percuma ataupun dibayar separuh harga. Dan saya selalu berpesan kepada kaklong, buku-bukunya yang tidak lagi digunakan sedekahkanlah pula kepada adik-adik junior..biar berpanjangan ilmu dikongsi.

Dan malam tadi si Iman membuat kecoh, mengatakan buku latihannya tak ada. Memang saya pun perasan, buku yang dibeli tahun ini kurang daripada biasa walaupun bayaran melebihi daripada tahun-tahun lepas. Sewaktu saya sibuk memasak makan malam sebelum Maghrib, dia datang bertanya mana buku-bukunya yang lama. Saya sudah menyuruh dia mengemaskan buku-buku yang tidak lagi digunakan untuk dibuang atau diberikan kepada kawan-kawan yang memerlukan. Kata Iman dia sudahpun memasukkan buku tersebut ke dalam plastik sampah. Kalau begitu sudah menjadi habuan tong sampahlah!

Monyoklah muka si tengah itu dan selepas makan dan solat Maghrib, dia tergolek di depan tv sambil menangis! Bila ditanya, katanya buku tulisnya tak ada dan koperasi sekolah tutup. Saya berasa pelik juga mendengarnya, tetapi terlupa untuk meminta daripadanya, senarai buku yang telah dibuat pembayaran.

Malas mendengar dia bising dan terasa bersalah pula kerana keperluan utama persekolahannya tidak lengkap, abahnya mengajak kami keluar ke kedai buku. Kebetulan kaklongnya pun ingin mencari buku teks matematik tambahan dan buku-buku latihan, jadi kami sekeluarga keluarlah ke kedai buku Smart di Giants Batu Caves.

Sebaik sahaja balik dari kedai buku, Iman terus tersengih-sengih gembira dan kemudian menunjukkan senarai buku yang diberi oleh pihak sekolah. Patutlah bukunya kurang, ada buku yang belum diperolehinya kerana kehabisan stok (terutama buku diniah kerana pertukaran silibus oleh pihak JAIS), termasuklah juga buku tulis! HMmmm...silap saya juga tidak melihat dahulu senarai buku tersebut..tetapi saya rasa pihak sekolah juga seharusnya menyediakan lebih awal. Pembelajaran sudah bermula, guru sudah memberikan latihan tetapi anak murid tak ada buku tulis..kan haru!

4 comments:

Anonymous said...

Bkn seklah lambat la Kak Nik, JAIS yg lambat. Semua sekolah camtu, buku dpt kemudian! Kalu pg sekolah masa hari pembelian buku, cikgu2 ada terang....

kak nik said...

Jais lambat satu hal..buku tulis pun tak cukup untuk semua pelajar...

Ain Mardhiah said...

comelnya iman... semangat sungguh dia ^_^

apa khabar kak nik? lama tak menjenguk di sini/. moga sihat2 selalu ^^,

NIk Fauziah Nik Hussin said...

ainul..
semoga ainul pun sihat.. lama tak sembang2..akak pn dh terhilang link ainul..tkpe, lepas ni blh add.